Nauka sikania do nocnika
Witam,
jak nauczyć dwulatka wołania siku do nocnika, zanim zacznie sikać? Od ponad tygodnia uczę synka wołać "siku". Filipek, będąc w majteczkach, woła "siusiu". Kiedy zaczyna sikać, biegniemy do nocnika, mówiąc "nie sikaj, trzymaj". Po posadzeniu na nocnik, Filipek kończy sikanie. Tłumaczę mu żeby wołał wcześniej, zanim zmoczy majteczki. Udało mu się parę razy zawołać wcześniej.
Kiedy na noc zakładam mu pieluszkę, mówię, że to na wszelki wypadek i że
jak będzie chciał siusiu, to ma wołać. Zanim zaśnie parę razy woła "siusiu" i
nie popuszcza do pieluszki, a po wysadzeniu na nocnik, wysika się. Po nocy pieluszka bywa sucha. Filipek potrafi obudzić się raz w nocy i zawołać "siusiu".
Jak długo może potrwać nauka wołania "siusiu", zanim zacznie sikać Dlaczego do pieluszki nie popuszcza, a do majtek tak?
Agnieszka

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
pani syn ma dwa lata - jest to bardzo dobra pora na naukę korzystania z nocnika. To, że jeszcze nie do końca potrafi dostosować się do zasad treningu czystości, nie wydaje mi się niepokojące.
Najlepiej uzbroić się w cierpliwość i wytrwale wspierać syna w tej niełatwej przecież nauce: spokojnie powtarzać zasady odstawiania pieluchy i nie poddawać się frustracji. Na pewno już niedługo Pani syn będzie sobie świetnie radził. Polecam też książki dla dzieci, które mogą pomóc - jest wiele takich tytułów, m.in. "Basia, Franek i pielucha" Zofii Staneckiej, "Tupcio Chrupcio. Żegnaj pieluszko" Elizy Piotrowskiej, "Nocnik nad nocnikami" Alony Frankel, "Żegnaj, pieluszko" Bellindy Rodik, "Mój kolega nocnik" Marcina Malickiego czy "Kajtuś na nocniczku".
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek