Zachowanie 2-latka
Witam,
mój synek ma 2 lata i 3 miesiące, jesteśmy rodziną mieszaną polsko-angielską, ja staram się mówić do niego po polsku, ale czasem zdarza mi się wtrącać angielskie słowa. Synek używa około 100-150 słów, a reszta w swoim języku. W kółko coś mówi po swojemu, wtrącając prawdziwe słowa. Od 20 miesiąca życia zna cały alfabet w obu jerzykach, umie liczyć po polsku do 10, po angielsku do 30, potrafi przeczytać większość słów, które wypowiada, sam stara się z literek układać słowa, zna wszystkie kolory po angielsku, ale zapytany po polsku też wie, o który kolor pytam, zna też kształty, sporo piosenek podśpiewuje i pokazuje. Jest niesamowicie ruchliwym dzieckiem, wszystko go ekscytuje i pokazuje to całym sobą, skacze, piszczy, jest bardzo głośnym dzieckiem. Czasami inne dzieci się go boją, bo on na ich widok, tak bardzo się ciesząc, krzyczy. Nie wiem jak pomóc mu poradzić sobie z tą ekscytacją, bardzo też szybko się frustruje, jeśli go nie rozumiem i wtedy dostaje napadu płaczu i krzyku. Wiem, że ta frustracja wynika z problemów z komunikacją. Czy jest coś, co mogłabym zrobić, by pomóc mu z mową?
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
nieco mnie niepokoją niektóre opisane przez Panią zachowania Synka, i radziłabym skorzystać z diagnozy w Luton lub w Londynie w poradni (tel. 07436564107), gdzie pracują polskie terapeutki.
Nie powinna Pani mieszać obu języków zwaracając się do Synka, bo takie zachowanie nie pozwala mu rozdzielić obu języków.Powinniście Państwo konsekwentnie stosować metodę OPOL. Poniżej stosowne lektury, także w języku angielskim.
Paradis, J., Genesee, F., & Crago, M. (2011). Dual Language Development and Disorders: A handbook on bilingualism & second language learning. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing.
Rodzice-migranci nie powinni używać języka kraju przyjmującego komunikując się z dzieckiem. Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że używanie obcego języka wpływa na lepszą znajomość tego języka u ich dzieci.
Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in Sequential Bilingualism, ASHA Leader.
Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem większości.
Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.
Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się  na fundamencie pierwszego.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska