Uciekanie oczu
Witam Mam obawy, co do mojego 11 miesięcznego synka. Od kilku miesięcy przewraca oczami do góry. Wygląda to jakby mu się w głowie zakręciło i źrenice mu uciekają, że zostają mu same białka. Trwa to może kilka sekund i występuje nieregularnie. Czasami potrafi robić to codziennie kilka razy dziennie a czasem jest spokój przez miesiąc. Byliśmy u lekarza neurologa i stwierdził, że możemy wykonać badanie EEG jednak to badanie nie gwarantuje zdiagnozowania problemu i jego zdaniem powinniśmy poczekać jeszcze trochę. Obecnie przebywam w Anglii a tutaj niestety opieka medyczna nie jest najlepsza, więc chciałabym się poradzić innego lekarza, co to ewentualnie może być i czy to coś poważnego. Szczerze mówiąc jak widzę syna w takim stanie to mnie to przeraza.
Pytanie przysłała pani Magda

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Szanowna Pani Magdo,
Opisane przez Panią objawy są rzeczywiście bardzo niepokojące. Trudno jest jednoznacznie rozstrzygnąć problem, ale symptomy wskazują zdecydowanie na zaburzenia neurologiczne, np. małe ataki epileptyczne. W przypadku problemów z osłabionym widzeniem, reakcje występowałyby raczej stale niż sporadycznie. Moim zdaniem, powinna Pani udać się z synkiem do dobrego specjalisty w dziedzinie neurologii dziecięcej.
Żałuję, że nie podała Pani więcej szczegółów odnośnie sytuacji, w jakich takich "atak" występuje. Lakoniczność opisu ogranicza mi możliwość poznania istoty problemu, ale przychodzi mi do głowy jeszcze hipoteza związana z tzw. afektywnymi atakami bezdechu.
To zaburzenie rozwojowe, występujące u ok. 5% zdrowych małych dzieci. Polega na odruchowym kurczeniu się mięśni oddechowych w sytuacji silnego stresu, zmęczenia lub bólu, co może, ale nie musi, doprowadzić do zwiotczenia mięśni i utraty przytomności. W większości przypadków są to tzw. ataki sine, z których dzieci po prostu z czasem wyrastają. Gorsze rokowania wiążą się z tzw. atakami bladymi.
Ponieważ nie napisała Pani nic o okolicznościach towarzyszących "atakom", trudno mi powiedzieć, czy opisane powyżej zaburzenie może dotyczyć Pani dziecka. Gdyby jednak opis pasował do Państwa sytuacji, zalecam, oprócz konsultacji neurologicznej, wizytę u kardiologa dziecięcego.
Serdeczne pozdrowienia
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk