Bezsenność, lęki i koszmary nocne
Witam,
moja prawie 3-letnia córka ma problemy ze spaniem w nocy. Od 9 miesięcy, czyli jak skończyła 2 lata, pojawiły się kilkugodzinne nocne przerwy w spaniu. Budzi się między 1-3 w nocy i nie śpi standardowo 2-3 godziny, choć zdarzało się, że nawet i 6 godzin. Nie odsypia tego w dzień. Pediatra przepisał hydroksyzynę, która na dłuższą metę też nie działa. Byłam z nią u neurologa dziecięcego, który również nie doradził nam nic konkretnego. Tylko przepisał melatoninę (nie działa) i na zmianę hydroksyzynę. Od jakiegoś czasu mała nie dość, że nie śpi w nocy, to jeszcze budzi się z przeraźliwym płaczem, wygląda to tak, jakby miała jakieś koszmary senne, potrafi się bić po twarzy, krzyczeć, szczypać i rzucać po całym łóżeczku, to trwa ze 2-3 godziny. Nie wiem, co robić i jak jej pomóc, te noce są coraz gorsze, a ja tracę już powoli nadzieję, że coś się zmieni na lepsze. Proszę o poradę.
Dagmara

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
opisane przez Panią objawy zaburzenia snu u córki wydają się poważne. Najważniejsza wydaje się dokładna analiza rozwoju córki od okresu płodowego po dzień dzisiejszy, diagnoza relacji w rodzinie i przekonań dotyczących snu w rodzinie oraz wspólne - wraz ze specjalistami - poszukanie metod poradzenia sobie z trudnościami.
Uważam, że mimo jednorazowej porady, udzielonej przez neurologa, należy raz jeszcze udać się do takiego specjalisty. Proszę poszukać w swoim miejscu zamieszkania neurologa, który specjalizuje się szczególnie w zaburzeniach snu. Wydaje się, że dobrze byłoby wykonać rezonans magnetyczny mózgu, który pozwoli wykluczyć padaczkę i inne zaburzenia w rozwoju układu nerwowego dziecka.
Proszę również udać się do psychologa dziecięcego (rozwojowego), specjalizującego się w pracy z małymi dziećmi. Można znaleźć takiego specjalisty w swoim miejscu zamieszkania. Proszę też pamiętać, że z porady takiego specjalisty można skorzystać też internetowo (tzw. webinaria lub porady internetowe prowadzone przez np. Natalię Minge czy Agnieszkę Stein).
Wraz z psychologiem skupiłabym się na analizie wielu różnych czynników, które mogą wpływać na jakość snu córki: dokładna analiza diety córki, w tym zmniejszenie do minimum pokarmu zawierającego cukier, analiza i ewentualna zmiana planu dnia córki - zwiększenie ilości aktywności fizycznej na świeżym powietrzu, zmniejszenie do minimum oglądania telewizji, korzystania z komputera czy telefonu komórkowego.
Mogę też dodatkowo polecić lekturę książek: "Najszczęśliwszy śpioch w okolicy" Harveya Karpa czy "Liczenie baranów" Paul R. Martina.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek