Niemowlę nie chce dać rączki
Witam,
syn ma skończone 9 miesięcy i nie chce dać swojej rączki do uczenia go wskazywania palcem, ani bić brawo czy tez podać cześć. Miał 2 razy zapalenie płuc i przyjmował kilka razy antybiotyki przez co ma też opóźnienie w rozwoju, tzn. nie raczkuje jeszcze i nie pełza płynnie prawie w ogóle. Czy ma jeszcze czas, by nauczyć się wskazywać palcem i bić brawo, podawać cześć, czy powinnam zareagować już? Jak można uczyć go prawidłowo tych czynności?
Marzena

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
gest wskazywania palcem powinien się pojawić w 9 m.ż, a jego brak w 12 m.ż. jest bardzo alarmujący. Nie należy czekać, aż gest pojawi się sam, powinna Pani na początek pokazywać swoim palcem synkowi przedmioty z otoczenia (nazywając je przy tym), a później jego paluszkiem. Nie należy oczywiście na siłę brać dłoni płaczącego synka, to powinna być dla niego zabawa.
To samo dotyczy się innych gestów np. "brawo" czy "papa"; na początek wykonujemy odpowiednie ruchy rączkami dziecka. Opóźnienie rozwoju motorycznego warto skonsultować z pediatrą lub rehabilitantem.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł