Zapytanie odnośnie przedszkola
Witam,
mam pytanie odnośnie przedszkola. Mam teraz szansę od maja oddać mojego synka do przedszkola, będzie miał dopiero 2,5 roku. Ale cały czas mam wątpliwości. W wakacje będzie przerwa, więc znowu się odzwyczaj i od września będzie musiał się od nowa przyzwyczajać. Jeszcze sam nie woła siku, więc to będzie dla niego kolejny stres. Chciałam mu przysporzyć mniej stresu posyłając go w maju, ponieważ wtedy mniej dzieci zaczyna i nie będzie takich płaczów jak we wrześniu, ale nie wiem czy jest sens?
Agnieszka

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych w dużej mierze zależy od samej placówki, od podejścia opiekunek oraz od przygotowania dziecka. Niektóre dzieci przyzwyczajają się szybko do nowej roli przedszkolaka, a inne potrzebują więcej czasu i większego wsparcia. Pani zna najlepiej swoje dziecko i zapewne jest Pani w stanie ocenić jak dziecko zareaguje podczas pierwszych dni w przedszkolu. Mimo tego dobrze jednak odpowiednio się do tego przygotować. Ważne jest, aby pójść razem z dzieckiem do placówki, w celu zapoznania dziecka z opiekunkami, budynkiem i rówieśnikami. Bardzo pomocne jest również czytanie wraz z dzieckiem książek na ten temat, jest ich mnóstwo, np. "Przedszkoludki" Agnieszki Frączek "Kamyczek. Przedszkole" Christine L`Heureux, "Zuzia idzie do przedszkola" Liane Schneider, "Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkolaki, czyli ważne sprawy małych ludzi" Beaty Ostrowickiej, "Basia i przedszkole" Zofii Staneckiej, "Żyrafa Aldona idzie do przedszkola" Marzanny Graff-Oszczepalińskiej, "Obrazki dla maluchów. W przedszkolu" Emilie Beaumont czy "Kubuś idzie do przedszkola" Vilma
Costetti. Można też skorzystać z pomocy specjalisty, który pomoże nam ocenić, czy dziecko jest wystarczająco dojrzałe, aby zacząć uczęszczać do przedszkola. Takie konsultacje odbywają się u psychologa dziecięcego lub u pedagoga w rejonowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (wizyty w poradni są nieodpłatne). W poradni specjalista wykona badanie dojrzałości przedszkolnej dziecka.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek