2,5-latek poszedł do przedszkola
Witam,
mam problem - mój synek, który urodził się 06.2013, od trzeciego miesiąca zostawał z nianią, bo niestety musiałam wracać do pracy. Nie było z nim żadnych problemów. Bardzo lubił zostawać z nianią, jednak ona zauważyła, że syn nie ma kontaktu z dziećmi (jest jedynakiem). Po wyjściu na plac zabaw gdy było dużo dzieci, on nie bawi się, tylko stoi i patrzy na dzieci i tak za każdym razem. Dlatego pomyślałam, że może już czas na przedszkole. Zapisałam go do przedszkola, gdzie chodzi moja bratanica w takim samym wieku i pierwsze dwa dni były super - mały bardzo się cieszył, chętnie szedł i był bardzo dumny, że chodzi do przedszkola. Jednak kolejne dni były prawdziwym koszmarem - mały płakał nie chciał wejść nawet za drzwi ani się rozebrać. Pożegnałam się z nim spokojnie i pani wzięła go do grupy, ja jednak stałam na dole i mały płakał przez godzinę. Później się uspokoił, ale potem znowu sobie przypomniał że nie ma mamy i płacze cały czas. Stąd moje pytanie - czy dobrze zrobiłam? Może to nie czas jeszcze na przedszkole? Może jeszcze z tym poczekać i wrócić do niani? Bardzo proszę o poradę.
Pozdrawiam,
Wioleta - Mama Kacperka

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
każde dziecko dojrzewa w swoim indywidualnym tempie. Z tego powodu tzw. dojrzałość przedszkolną każde dziecko osiąga w innym momencie swojego rozwoju: niektóre dzieci są gotowe (społecznie, emocjonalnie i poznawczo) do uczęszczania do placówki już w wieku 2,5 lat, a inne później, nawet w wieku 4 lat. Zależy to od wielu czynników.
Adaptacja do przedszkola dziecka również może trwać różnie: kilka dni, kilka
tygodni lub nawet kilka miesięcy. W obecnej sytuacji można postąpić następująco: spróbować jeszcze przez kilka dni przyprowadzać syna do przedszkola, obserwując jego zachowanie pod kątem adaptacji (czy jest spokojniejszy, czy płacz znika, czy czuje się lepiej) lub od razu zrezygnować z tych prób i wrócić do niani. Decyzja należy do Pani.
Ważne jest również to, czy Pani jest gotowa do oddania dziecka do przedszkola. Jeżeli Pani się waha i nie jest Pani pewna, czy taka decyzja jest dla syna dobra, to dziecko będzie to wyczuwać i również będzie czuło się niepewnie.
Jeżeli zaś ma Pani trudności z określeniem tego, czy syn jest gotowy uczęszczać do przedszkola, to radzę skonsultować się z psychologiem dziecięcym,  który pomoże określić poziom dojrzałości przedszkolnej Kacpra.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek