Problemy ze snem u 10-miesięcznego dziecka
Witam,
mam następujący problem: otóż mój 10-miesięczny syn urodzony w drodze cesarskiego cięcia od ukończenia 4 miesiąca życia budzi się z płaczem w nocy po kilkanaście razy. Nadmienię, iż karmię piersią i nic poza nią nie jest w stanie go uśpić. Kiedy próbuję go utulić lub pośpiewać mu kołysanki, dostaje ataku histerii i wrzeszczy dopóki nie dostanie piersi. Nie mam już sił, śpimy razem w łóżku, ale i to nie pomaga. Syn nie ma jeszcze żadnego ząbka i ciągle tłumaczyliśmy to ząbkami, ale stwierdzam, że niemożliwe jest żeby to było powodem, gdyż ta sytuacja trwa już pół roku. Proszę o jakąś poradę, co zrobić, bo jestem już wykończona psychicznie i fizycznie.
Sonia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
trudności ze snem dziecka w wieku od narodzin do czwartego roku życia zdarzają się bardzo często. Związane jest to przede wszystkim z trwającym również po narodzinach rozwoju układu nerwowego dziecka oraz z powolnym kształtowanym się rytmu dobowego dziecka i jego nawyków.
Mimo tego można udać się profilaktycznie do neurologa w celu konsultacji. Oprócz tego polecam kontakt z psychologiem dziecięcym, specjalizującym się w pracy z rodzicami małych dzieci. Tacy specjaliści często prowadzą webinaria lub konsultacje przez internet (np. Natalia Minge czy Agnieszka Stein). Mogę również polecić książki autorstwa Harveya Karpa, np. "Najszczęśliwszy śpioch w okolicy" czy "Najszczęśliwsze dziecko w okolicy".
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek