2,5-latka a pojawienie się noworodka
Witam,
w grudniu urodziłam drugą córeczkę - Alicja wtedy miała 2 lata i 3 miesiące. Działo się od tego momentu dużo (miałam rozejście spojenia łonowego i nakaz leżenia w łóżku 2 miesiące). Mieszka z nami babcia i rodzice. I Alicja od czasu jak mała się pojawiła to zaczęła piszczeć na babcię jak tylko wchodzi do nas do pokoju. Babci jest bardzo przykro, bo nawet jak coś do niej mówi, to ona też piszczy (albo udaje psa, albo kota). Piszczy też np. w kościele albo w sklepie. Jednocześnie od 2 miesięcy zaczęła od czasu do czasu bić małą albo w brzuszek albo książeczką po głowie itp. Dodam, że mała jest dosyć trudnym niemowlakiem, bo ciągle płacze (ma refluks ukryty), śpi max. 15 min. Już czytałam: "Jak mówić żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły" i w niektórych sytuacjach jest lepiej, ale nie potrafię poradzić sobie z tym piszczeniem i biciem.
Michalina

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
reakcja Pani córeczki wydaje się zupełnie naturalna. Dzieci, które mają młodsze rodzeństwo, często przeżywają duży stres w związku z pojawieniem się nowego członka rodziny. Stres ten objawia się na różne sposoby: np. drastycznie zmienia się ich zachowanie, zdarzają im się nieadekwatne reakcje (np. pisk, o którym Pani pisze), stają się bardziej apatyczne lub wręcz przeciwnie - bardziej dynamiczne, robią wszystko w celu zwrócenia na siebie uwagi rodziców i innych dorosłych domowników. Powodem takich reakcji jest fakt, że maluch traci swoją pozycję jedynego dziecka - wraz z tym traci dużą część poświęcanych mu do tej pory czasu i uwagi, a dziecko to odczuwa jako utrata miłości. Czuje się nieważne, odtrącone, zapomniane, niekochane. W takiej sytuacji dobrze jest spędzać ze starszym dzieckiem jakiś czas (np. 30 minut) każdego dnia tylko we dwoje, mimo obowiązków i trudów, związanych z opieką nad noworodkiem. Dobrze jest dużo rozmawiać ze starszym dzieckiem, tłumaczyć mu co się zmieniło i dlaczego, włączać je w opiekę nad młodszym rodzeństwem.
Bardzo pomocne jest wspólne czytanie książek na temat pojawienia się rodzeństwa. Takich książek jest bardzo dużo, polecam np. "Basia i nowy braciszek" Zofii Staneckiej, "Tupcio Chrupcio. Mam rodzeństwo" Elizy Piotrowskiej, „Miś Remiś jest zazdrosny” Denise Chabot, "Lena. Witaj braciszku!" Fanny Joly, "Będziemy mieli drugie dziecko. Magia serca i miłości" Elżbiety Zubrzyckiej.
Dla rodziców polecić można np. "Drugie dziecko. Podręcznik przetrwania" autorstwa Nai Edwards lub (w przypadku starszych dzieci) "Rodzeństwo bez rywalizacji" autorstwa Faber i Mazlish.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek