Jak wspomóc rozwój mowy rocznego dziecka?
Dzień Dobry Pani Profesor,
nasz roczny synek nie mówi, posługuje się jedynie głoskami "eeee yyyy", czasem "baaa". Wszystko rozumie, reaguje na polecenia, pokazuje palcem obrazki w książeczce itd. Problem jest z mową. Wcześniej mówił "mamama", "bababa", czasem "tata", a teraz pokazuje palcem i robi "eeeeee". Bardzo dużo z nim rozmawiamy, pokazujemy, powtarzamy sylaby, ale on nie powtarza. Zakupiłam książki "Słucham i uczę się mówić" samogłoski i wykrzyknienia oraz wyrażenia dzwiękonaśladowcze i chce rozpocząć stymulację. Jak powinno to wyglądać u tak małego dziecka? Wiem, że powinien słuchać w słuchawkach, ale czy pokazywać mu również w tym czasie obrazki z książek? Co zrobić, jeśli dziecko nie będzie chciało słuchać 6 minut? Czy mogę w tym czasie go czymś zająć np. pokazywać zdjęcia, itd? I jeszcze kwestia eliminacji dzwięków. Nie oglądamy przy nim w ogóle tv ani nie słuchamy radia, ale co z zabawkami z melodią? Synek zasypia też przy muzyce relaksacyjnej (z odgłosami ptaków i delikatną melodią bez śpiewu). Czy z tego również należy zrezygnować? Bardzo proszę o wskazówki i odpowiedzi na moje pytania.
Pozdrawiam,
Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
synek nie musi oglądać obrazków w książeczkach. Zwykle dziecko siedzi u rodzica na kolanach, a dorosły pokazuje obrazek, ale obraz nie jest tak ważny jak samo słuchanie. Jednak dziecko nie może wówczas oglądać zdjęć, czy innych obrazków, bo to nie ma sensu. Proszę skrócić czas jednorazowego słuchania do 1,5 minuty.
Dopóki nie pojawią się pierwsze słowa i świadome nazywanie osób i obiektów, proszę wyłączyć wszystkie zabawki dźwiękowe, a do snu śpiewać dziecku. Lepiej nawet zostawić je samo niż nadmiernie pobudzać prawą półkulę mózgu. Dla Pani jest to śpiew ptaków, ale dla małego dziecka, które nie ma takich doświadczeń to powtarzające się, stereotypowe, niewerbalne dźwięki, silnie pobudzające prawą korę.
Proszę na stronie - www.konferencje-logopedyczne.pl na kanale YouTube zobaczyć jak ćwiczy Tytus, to pozwoli nam zrozumieć jak ważna jest wczesna stymulacja.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska