Dziecko nie chce, żeby mu czytać
Moja 4,5-letnia córka nie chce by jej czytać bajki (książeczki) zna kilka podstawowych bajek (Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Jaś i Małgosia) ale zna je raczej z tzw. audiobooków, które lubi słuchać. Sporadycznie zdarza się ze bierze książeczkę i ją ogląda lub "czyta" bajki mi lub lalkom. Zachęcam ją do czytania próbuje namówić, kupuję ciekawe edukacyjne książeczki chcę jej czytać jakby w tle nawet podczas jej innej zabawy, ale nie zgadza się na to - w takiej sytuacji akceptuje bajki z magnetofonu. Nie wiem, w jaki sposób ja zachęcać do słuchania i wspólnego czytania książeczek - nie chce robić nic na siłę oczywiście to nie jest w ogóle możliwe. Póki, co włączam audiobooki a każda niestety sporadyczna okazje podtrzymuje. Planuje iść do empiku, aby tam mogła pooglądać różne książki i coś sobie wybrać do kupienia. Co mogę zrobić więcej?
Pytanie przysłała pani Ewa

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam,
Mam pytanie: czy córka nie ma problemów ze wzrokiem? Czy nie jest
zainteresowana książkami wyłącznie w domu czy także przedszkolu?
Być może w przedszkolu wychowawczynie czytają dzieciom książki co powoduje
znudzenie u Pani córki tą czynnością w domu. O jakiej porze proponuje córce
wspólne czytanie - jeśli wieczorem, to dziecko może być zmęczone po całym
dniu zabaw w przedszkolu, może być rozdrażnione i dlatego nie chce czytać i
słuchać. Proszę spróbować w godzinach wcześniejszych. A być może jest to
problem doboru bajki. Może bogato ilustrowane książeczki, lub takie gdzie
coś trzeba samemu wykonać (dorysować, wyciąć, przykleić) zainteresują córkę.
Może bajki, które Pani proponuje są za długie i na zakończenie historii
trzeba długo czekać. Proszę spróbować także opowiedzieć dziecku bajkę z
elementami dramy, z bogatą gestykulacją, można wykonać z papieru ludziki i
wspomóc się nimi dla urozmaicenia.
Mam również pytanie czy córka nie lubi, wszystkich książek (również
dziecięcych encyklopedii np. o świecie, o zwierzętach, o ciele) czy wyłącznie bajek?
Proszę się także zastanowić czy córka nie przejawia trudności w koncentracji
uwagi - być może tu leży problem i dziecko nie jest w stanie na długo się
skupić.
Mam córkę w wieku Pani córki i muszę powiedzieć, że po całym dniu zabaw i
tak naprawdę ciężkiej pracy w przedszkolu, jedyne, na co ma ochotę wieczorem
to słuchanie w łóżku bajek na CD lub czytanie encyklopedii o kosmosie i o
ciele, w których jest mnóstwo różnorodnych informacji, ilustracji i krótkich treści. Bajek czytanych lubi słuchać wtedy, gdy nie jest zmęczona, zwłaszcza, gdy czyta mój mąż.
Pozdrawiam ciepło
Dorota Kalinowska
psycholog