Dziecko dwujezyczne i logopeda
Witam serdecznie,
przypadkowo trafiłam na Pani odpowiedzi, ponieważ szukam porady, co zrobić z moim dzieckiem. Mieszkamy w Niemczech, córka latem kończy 4 latka. Podczas rozmowy w przedszkolu poradzili mi, żebym udała się do logopedy, ponieważ "mała" za wolno przyswaja język (chodzi drugi rok). Coś rozumie, ale to chyba bardziej dotyczy codziennych czynności, bo zapytana o coś innego niekoniecznie to zrozumie i gorzej jest z odpowiedzią (co normalne skoro uczy się języka?). Z powodu, że nie potrafi powiedzieć, jest zła albo wycofuje się i płacze. W domu jest tylko polski i raczej tylko takie bajki ogląda. Każdy mówi, że się nauczy, ale może faktycznie potrzebna jest pomoc logopedy. Co robić? Ja też chciałabym, żeby poznała dobrze nasz język. Ciągle ma problemy z odmianą, nie wie czasem jak dana rzecz się nazywa. Po polsku, jak jej coś nie wychodzi to tak samo się denerwuje i chowa pod stół z płaczem (ja tłumaczę i proszę żeby spokojnie powtórzyła). W sumie dopiero więcej mówić zaczęła, gdy miała 2 i pół roku. Mam jeszcze pytanie odnośnie bajek. Czytać jak jest napisane czy mogę bardziej opowiadać po swojemu? Bo tak widzę, że lepiej jej się podoba a gdy czytam jak jest napisane, czasem ją to nudzi....Przepraszam, że tyle pytam ale chciałabym jej pomóc najlepiej, jak sie da :)
Pozdrawiam serdecznie,
Mama Emili, Beata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Beato,
na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na  stronie  www.szkolakrakowska.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Na stronie www.szkolakrakowska.pl w zakładce "do pobrania" znajdzie Pani artykuły dotyczące dwujęzyczności.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby.
Oczywiście powinna Pani opowiadać bajki, ilustracje a nie czytać tekst, który jest jeszcze trudny dla Emilki. Warto zrezygnować z telewizji, poświęcić więcej czasu na rozmowę i wspólną językową zabawę. Polecam "Pakiet przedszkolaka" - A. Bali (www.arson.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska