Dziwne zachowanie 3-latki
Witam,
mam 3-letnią córkę Maję i od jakiegoś czasu zaczęła się dziwnie zachowywać. Każdego wieczoru, gdy ma iść spać, zaczyna siadać na łóżku, gdzieś się patrzy, po cichu rozmawia sama ze sobą, nawet potrafi w głos się śmiać. Zawsze, kiedy pytam, czy tam ktoś jest, wtedy kładzie się z powrotem. Zaczęła również w dzień zachowywać się w ten sposób, jednak tylko wtedy, gdy w pobliżu nie ma innych dzieci i gdy ja jestem zajęta. Proszę o pomoc, bo nie wiem, czy iść do lekarza czy to zachowanie samo minie.
Paulina

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
dzieci w wieku Pani córki mają bardzo bogatą wyobraźnię. Często opowiadają "niestworzone historie", wymyślają sobie niewidzialnych przyjaciół, zapraszają dorosłych do udziału w zabawach, których podstawa jest właśnie wyobraźnia (np. gotowanie, przyjęcie, zabawa w szkołę czy rodzinę). Na podstawie Pani opisu można więc wnioskować, że zachowanie córki jest związane z jakimś dziecinnym wytworem wyobraźni. Jeżeli jednak te zachowania są w Pani odczuciu niepokojące, radzę udać się na konsultację do psychologa dziecięcego. Można umówić się na wizytę prywatną, do poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (na NFZ) lub do poradni psychologiczno-pedagogicznej (konsultacja jest nieodpłatna).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek