Dziecko nie chce spać w dzień
Witam Panią,
od jakiegoś czasu mam problem z usypianiem w dzień mojej 21 miesięcznej córki. Zasypiała bardzo ładnie i smacznie spała. Rano wstawała ok. godziny 7 i po równo, jak w zegarku, 6 godz. usypiała na kolejne 1-3. Wieczorem również po 6 godz. od drzemki, kolacja, kąpiel, bajka i sen. Sytuacja zmieniła się, tak mi się wydaje i wszystko na to wskazuje, kiedy mąż został oddelegowany do pracy do innego miasta na 6 miesięcy. Przyjeżdża tylko na weekendy. Początkowo spała w dzień bez najmniejszych problemów i sama dopominała się o drzemkę, później stopniowo czas zabawy wydłużał się i w tej chwili od jakiegoś tyg nie śpi w dzień w ogóle. Widzę, że około godziny obiadowej robi się senna, ziewa (czyli wtedy, kiedy powinna ucinać sobie drzemkę), ale za nic w świecie nie chce usnąć. Próbowałam przeczekać 7, 8 godzin od rannego wstania, ale nic nie działa. Dawałam jej nawet meliskę do picia, ale też na nie wiele się zdało. W nocy za to, ze zmęczenia potrafi budzić się co 2-3 godz. Jestem już wykończona ciągłym wstawaniem. Kiedy mąż wraca w piątek wieczorem córka jest tak podekscytowana powrotem taty, że ciągle piszczy, nie odstępuje go na krok, w nocy ciągle się budzi i sprawdza czy tata jest w łóżku. Potrafi obudzić się np. o 3 i nie spać do 5 rano, żeby potem obudzić się o 7. Sytuacja zmieniła się, kiedy mąż miał przerwę świąteczną w pracy i był z nami przez 2 tyg. Po kilku dniach, córka ekspresowo, bez problemu zasypiała w dzień. Czasami nawet nic nie wskazywało na to, że jest senna i wychodziliśmy wózkiem na spacer. Po kilku minutach dziecko spało jak kamień. Proszę o jakieś wskazówki. W jaki sposób mogę pomóc jej zasnąć w dzień, bo widzę, że ten sen jest jej bardzo potrzebny. Dodam jeszcze, że dziecko nadal jest karmione piersią nie więcej niż 3 razy na dobę. Za to w nocy za nic nie chce usnąć bez piersi. Od jakiegoś czasu chcę ją odstawić od piersi, ale nie chciałabym potęgować jej stresu związanego z odstawieniem i nieobecnością taty.
Anna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
okolice drugiego roku życia to okres, w którym w funkcjonowaniu dziecka następują wielkie zmiany: wykształcają się nowe umiejętności, pojawiają się nowe potrzeby, maluch zaczyna odczuwać swoją odrębność. Gwałtownym zmianom mogą też ulegać nawyki związane ze snem: np. dziecko które budziło się w nocy co dwie godziny może zacząć przesypiać sześć godzin bez przerwy, a dziecko, które w ciągu dnia regularnie ucinało sobie trzygodzinną drzemkę, może w ogóle przestać sypiać w dzień. Jest to sytuacja zupełnie typowa. Warto jeszcze podkreślić, że według badań naukowych i doświadczeń rodziców, dzieci około drugiego roku życia często przestają spać w ciągu dnia. Oczywiście, dynamika snu u każdego malucha wygląda inaczej - jest to kwestia indywidualna, zależna też od temperamentu i osobowości dziecka. W Państwa przypadku wydaje się, że rzeczywiście oprócz powyższych czynników, istotny wpływ na zmiany snu dziecka mógł mieć wyjazd Pani męża. Nałożyły się więc na siebie dwie kwestie: naturalne zmiany rozwojowe oraz okresowe rozstania z bardzo ważną dla dziecka osobą. Trudno jest udzielić rad na temat tego, jak pomóc dziecku zasypiać w ciągu dnia. Jest wiele poradników, które zawierają podobne rady. Lepiej jednak traktować je z dystansem, ponieważ rzadko uwzględniają indywidualne potrzeby dzieci. W obecnej chwili mogę jedynie zasugerować, żeby nie zmuszać siłą córki do spania w ciągu dnia, ponieważ - jak na pewno już Pani zauważyła - nie daje to efektu, a męczy się przy tym i córka, i Pani. Córka jest w trakcie kształtowania swoich nowych nawyków, związanych ze snem - można więc jedynie obserwować, próbować nadążać za jej potrzebami i uzbroić się w cierpliwość. W kwestii odstawienia od piersi: jeżeli czuje Pani, że pojawia się u Pani potrzeba zakończenia karmienia dziecka piersią, to znaczy że jest to dobra chwila, żeby to zrobić. Jednym z możliwych sposobów łagodnego odstawienia dziecka jest wykorzystanie praktyk rodzicielstwa bliskości.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek