Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Problemy z budowaniem zdań u 3-latka

Witam,

mój wnuczek Arturek ma kłopoty z wymawianiem całych nazw oraz budowaniem zdań. Wymawia około 30 sylab, kilka pełnych nazw, nie ma problemu z kontaktem wzrokowym, rozumie i potrafi liczyć do trzech, natomiast zdania buduje z własnych różnych nazw, będących odgłosem jakiegoś urządzenia lub samemu nadaną nazwą. Budowana wypowiedź jest logiczna i zrozumiała, lecz ma zahamowania w przyswajaniu sobie nowych prawidłowych nazw. Opanowane i wypowiadane sylaby nie zawierają błędów wymowy. Dziecko jest aktywne, ciekawe otoczenia, kontaktowe i dobrze rozumiejące własne potrzeby i zachcianki, które chce zrealizować

Andrzej 
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Witam,

 

słusznie się Pan niepokoi brakiem rozwoju mowy Wnuczka. Chłopiec powinien już wypowiadać zdania gramatycznie poprawne, zadawać pytania i odpowiadać na te zadawane przez dorosłych. Może uda się Panu namówić rodziców do ćwiczenia z Synkiem. Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawo-półkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).

 

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić -  Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci (www.konferencjelogopedyczne.pl).

 

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć