3,5-latek nie mówi
Mój syn ma 3,5 roku, jedyne słowa, jakie mówi to "mama, tata, baba, gra, gaga - siostra, pepe - brat, koło, ja, tu, mniam, mam". Jest dzieckiem bardzo ruchliwym. Rozumie, co się do niego mówi, ale niechętnie wykonuje polecenia. Na słowo \'\'nie\'\' reaguje płaczem, robi się nerwowy. Od pół roku chodzi do żłobka. Starszy syn też zaczął mówić późno - dopiero po 3 roku życia. Stwierdzoną ma dysgrafię i symptomy dyslektyka, a co za tym idzie ma problemy w nauce. Boję się, że drugim synem może być tak samo, mieszkam w małej miejscowości, ciężko u nas o logopedę, nie mówiąc juz o specjaliście. Proszę o radę.
Basia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Basiu,
Synek nie rozwija się zgodnie z oczekiwanymi etapami i z pewnością to ostatnia chwila, by rozpocząć stymulację. Dziecko z opóźnionym rozwojem mowy należy do grupy zagrożonych dysleksją dlatego warto rozpocząć naukę czytania sylabami. Początkowe etapy nauki czytania  w zakładce  „Do pobrania”  stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
Aby stymulować rozwój mowy polecam Program Słucham i uczę się mówić -  Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, a potem Przyimki i rzeczwoniki-Fleksja 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Bardzo ważne są też ćwiczenia lewopółkulowe, które aktywują pracę ośrodków mowy w lewej korze mózgowej.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska