Literowanie
Dzień dobry,
mam syna 5-letniego, który chodzi do przedszkola. Mam problem: syn nie umie przeliterować prostych wyrazów, np. "rak", "dom" itp. Również ma problem w wymienianiu wyrazów na daną literę, którą mu podaje, po prostu "nie słyszy" danego wyrazu, zgaduje. Proszę o pomoc.
Aneta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aneto,
dziecko, które nie umie czytać, NIE MOŻE LITEROWAĆ, bo przecież nie zna liter! Być może chodzi Pani o głoskowanie, ale ono jest także ściśle uzależnione od wiedzy metajęzykowej (znajomość zasad pisania). Szkoły i zerówki popełniają podstawowe błędy ucząc dzieci głoskowania lub literowania. Proszę skorzystać z nauki czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl. Artykuł "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®". Można także wykorzystać program Kocham czytać - www.we.pl. Warto także skorzystać z programu Moje pierwsze słowa - www.wir-wydawnictwo.com, A. Kosiba Samogłoski i Gdzie jest A? www.konferencje-logopedyczne.pl oraz A. Bala Przedszkolak kocha czytać (www.we.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska