Mój syn nie chce mówić
Witam,
Pani Jagodo, proszę o pomoc. Mój Syn w styczniu skończy 4 lata, ma orzeczoną afazję motoryczną. Mówi bardzo mało: "mama, tata, papa, tutu, brum brum, tak, nie, oooo, ej, ja, lala, ma, Lulu - tak nazywa siostrę Julię, nyny". Przyparty do muru potrafi spiąć się w sobie i powiedzieć nawet wyraźnie "Andrzej" do swojego wujka. Od maja tego roku chodzi prywatnie do logopedy - zajęcia raz w tygodniu. We wrześniu poszedł do przedszkola, gdzie również ma zajęcia raz w tygodniu z logopedą i psychologiem. W domu także ćwiczymy, mamy serię "Kocham czytać". Jeżeli chodzi o powtarzanie sylab to nie ma problemu, schody zaczynają się, kiedy chcemy połączyć je w sylaby, np. mo-ja. Bardzo się staramy, aby syna zachęcić do współpracy z nami, ale ona nie trwa dłużej niż 10 minut. Staramy się robić przerwy, brać naukę nowych słów na zasadzie zabawy, ale Syn szybko się zniechęca. Nie chcę na siłę zmuszać dziecka do pracy z nami, bo nie chcę osiągnąć jeszcze gorszego rezultatu, np. zamknięcia się w sobie. Co mogę zrobić, jak mu pomóc, by mógł porozumieć się z nami i swoimi rówieśnikami? Proszę o pomoc, może gdzieś popełniamy z mężem błąd i przez to nasz Syn robi postępów?
Aneta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aneto,
za dwa lata Synek ma podjąć obowiązek szkolny, to stawia przed Państwem zadanie intensywnych ćwiczeń 2 (dwie!) godziny dziennie. Mam 35-letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i wiem, że są one zdolne do długotrwałej uwagi, ale ćwiczenia muszą się zmieniać co 3-4 minuty. Stymulacja jest niezwykle ważna, bo dziecko odgrodzi się od świata nie z powodu ćwiczeń, ale z powodu braku komunikacji językowej.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach Kocham czytać i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska