Relacje między kolegami
Moja córka kończy 11 lat w marcu, w klasie jest kilku chłopców, którzy dokuczają jej werbalnie. Wydaje mi się, że robią to z zazdrości, gdyż jest sprawniejsza od nich fizycznie i uczy się dobrze. Zauważyłam, że zaczyna to się odbijać na zdrowiu ( bóle żołądka), problemy z zasypianiem, nie chce sama spać we własnym pokoju. Chciałabym zapytać czy można jej zastosować bajkoterapię, aby potrafiła się bronić, być asertywna. A może mogłaby pani mi wskazać literaturę, dzięki której zdobędę wiedzę na ten temat.
Pytanie przysłała pani Dorota

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Doroto,
Myślę, że opowiadania (proszę wybrać te dla starszych dzieci) są dobrą pomocą, jak również warsztaty (radzenia sobie ze złością innych, asertywności) czy praca indywidualna z psychologiem. Dziewczynka musi nauczyć się odpowiedniego reagowania na trudne sytuacje w szkole, ale w taki sposób aby nie powodować zwiększonej agresji kolegów. Ważna jest także współpraca ze szkołą (wychowawca, pedagog, psycholog), aby nie dawać przyzwolenia chłopcom na tego typu przejawy agresji. Być może upomnienie i monitorowanie chłopców wystarczy.
Pani Doroto, bardzo proszę sięgnąć do Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego, które to w dziale książki dla dzieci oferuje pozycje Pani córce potrzebne (np. Dręczyciel w klasie, Śmierdzący ser) i za pomocą których córka nauczy się odpowiednio reagować w tych trudnych sytuacjach.
Pozdrawiam i życzę powodzenia
Dorota Kalinowska
psycholog dziecięcy