Echolalie u 4,5-latka
Witam,
mam synka, który bardzo późno zaczął mówić, tzn. mówił od
około 2 roku życia, ale tylko pojedyncze wyrazy, potem składał po 2 wyrazy, a w wieku 4 lat - zdania. Teraz mówi dużo lepiej, ale czasem
mówi sam do siebie. Wydaje mi się, że mogą to być echolalie. Syn mówi np. "to mój ogórek, zabrałeś mi ogórka". Zapytałam go, o co chodzi, a on odpowiedział: "zabrałem ogórka tacie i wujkowi Sebastianowi". I faktycznie tak było: zjadł wszystkie ogórki z talerza i śmiali się, że zabrał wszystkie. Takich sytuacji jest sporo, zazwyczaj wieczorem, jak leży w łóżku przed snem lub jak sam się bawi. Prawie zawsze potrafi udzielić mi odpowiedzi, o co chodzi, ale jednak martwi mnie to. W przedszkolu radzi sobie dobrze, jest posłuszny i radzi sobie w grupie, ale jest bardzo wstydliwy, wycofuje się z trudnych sytuacji. Chodzi na terapie SI, jest bardziej praworęczny, ale czasem używa obu rąk. Zapisałam go na diagnozę lub wykluczenie Aspergera w poradni autyzmu, czekamy na wizytę. Na terapii SI poradzono mi też zacząć program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" ze względu na problemy gramatyczne (...). Bardzo bym chciała, żeby Pani mi podpowiedziała od jakiej części płyt zacząć i czy takie echolalie występują tylko w zaburzeniach ze spectrum autyzmu?
Magda

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
echolalie pojawiają się u małych, zdrowych dzieci, służą bowiem do uczenia się gramatyki. Te opisane przez Panią są stereotypowe, mają negatywny wpływ na kształtowanie się języka, znacznie też utrudniają uczenia się przez współdziałanie i instrukcję. Echolalie są specyficznym objawem zaburzeń ze spektrum autyzmu, ale też np. alalii. Nie widząc dziecka nie mogę określić przyczyny echolalii, niezbędna jest w tym przypadku kompleksowana diagnoza wszystkich funkcji poznawczych. Może Pani spróbować ograniczać echolalie mówiąc do synka "buzia mówi tylko raz" i delikatnie dotykać ust dziecka, wykonując gest "ciii", aby uświadomić mu, że powtarza, bo echolalie często pojawiają się poza świadomą kontrolą. Oburęczność wpływa niekorzystanie na koncentrację, pamięć, budowanie systemu językowego, utrudnia też wykonywanie codziennych czynności takich jak ubieranie się czy mycie zębów. Dlatego bardzo ważnym elementem terapii powinien być wybór dominującej ręki oraz ćwiczenia utrwalające dominację. Proszę kupić zestawy "Odmiana rzeczownika (Fleksja) - cz.1+cz.2" oraz "Sylaby i Czasowniki l.p i l.m.",  ćwiczyć 20 minut dziennie (można w dwóch sesjach), w słuchawkach. Na stronie www.szkolakrakowska.pl znajdzie Pani certyfikowanych terapeutów Metody Krakowskiej, czekając na diagnozę, radzę rozpocząć regularną terapię, aby opisane przez Panią problemy nie zaczęły się pogłębiać.
Z poważaniem
Magdalena Gaweł