Test SON-R oraz występowanie echolalii przy nabywaniu drugiego języka
Szanowna Pani Profesor,
mam pytanie odnośnie wiarygodności wyników testu SON-R u dziecka, które od 2 lat prowadzone jest przeze mnie Metodą Krakowską, a więc większość występujących na teście zadań dziecko miało przećwiczone w domu. Syn miał 4,8 roku, kiedy test był wykonany pierwszy raz i osiągnął normę wiekową 7 lat przy rozwoju kompetencji społecznej 3 lata.
Przy okazji chciałabym zapytać czy występowanie echolalii u 5 latka, który nabywa język obcy od półtora roku i dopiero teraz właściwie zaczyna się w tym języku komunikować jest rzeczą normalną? Jeśli chodzi o rozwój języka polskiego to nigdy nie było echolalii, poza powtarzaniem pytania (zaraz za tym szła odpowiedź) w zakresie bardzo sporadycznym.
W domu mówimy po polsku i nie wiem, jak powinnam reagować na jego echolalie, jak je eliminować. Syn np. bierze karty memo do reki i mówi "Jan szukaj pary" albo przestawia krzesło i mówi "Jan nie stawiaj tutaj krzesła" (mówi to po niemiecku). Potrafi też mówić normalnie w języku niemieckim, bez używania echolalii.
Czy córka mówiąca płynnie i poprawnie po niemiecku mogłaby się okazać w tej kwestii pomocna? Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam.
Marzena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marzeno,
nie wiem, co oznacza, że dziecko przećwiczyło w domu zadania testowe? Czy Pani miała dostęp do zadań testowych i robiła Pani te same zadania? Jeśli tak było, a nie powinno, to oczywiście wyniki nie są wiarygodne. Jeżeli jednak wykonywała Pani ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej (klocki, układanki) oraz ćwiczenia kategoryzacji i myślenia przez analogię korzystając z ogólnodostępnych pomocy to wynik jest prawdziwy.
Echolalie nieco mnie zmartwiły, bo mogą być oznaką nieprawidłowości rozwoju. Ale to będzie można stwierdzić dopiero, gdy język drugi Janek opanuje na poziomie komunikacyjnym. Teraz te powtórzenia można uznać za rozwojowe ćwiczenie nowego języka.
Siostra powinna rozmawiać z Bratem tylko w języku polskim.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska