Złe zachowanie (bicie, kopanie)
Witam moje pytanie dotyczy syna ( Kuba 5 lat) od 4 lat mieszkamy w Anglii a od 2 Kuba chodzi do szkoły. Wszystko przebiegało bobrze aż do nie dawna. Nauczyciele zaczęli nam mówić i złym zachowaniu syna, kopnie - uderzy i to bez powodu. Zdarzyło się nawet ze zjadł komuś kanapkę lub ciastko. Na podwórku jest tak samo popchnie, kopnie a potem przychodzi z płaczem, że ktoś go uderzył a sam zaczął. Rozmawiam z nim codziennie i mówię ze bicie, popychanie lub kopanie jest złe i dzieciom jest bardzo przykro, jeśli tak robi. A na pytanie, dlaczego się tak zachowuje odpowiada, że on tak nie chce robić. Nie wiem jak mam dotrzeć do niego nie znając jego odpowiedzi. Bardzo proszę o poradę i z góry bardzo pani dziękuję.
Pytanie przysłała pani Joanna

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Joanno,
Pani problem jest dość złożony. Trudno mi powiedzieć co może być przyczyną takich zachowań agresywnych. Z całą jednak pewnością należy się temu przyjrzeć i kategorycznie sprzeciwić. Tłumaczenie jest jak najbardziej na miejscu. Oprócz tego warto sięgnąć po bajkoterapię. Są dostępne opowiadania terapeutyczne, dzięki którym można popracować z dzieckiem nad trudnym zachowaniem. Polecam książkę :”kiedy Pani Złość przychodzi z wizytą”. Po przeczytaniu opowiadania należy odnieść się do zachowania jej bohaterów, do tego jakie emocje budzi w innych dane zachowanie, co w tym zachowaniu było nie tak, jak można zamienić to zachowanie aby nikomu nie wyrządzać krzywdy i przykrości.
Bardzo proszę także o spisanie zasad, które będą mówiły w jaki sposób należy się zachowywać na terenie domu (na terenie szkoły powinny być zasady funkcjonowania w szkole, i jeśli dziecko daną zasadę złamie to nauczyciel powinien wyciągnąć konsekwencje – nie przenosimy złego zachowania i karania na teren domu!). można ustalić z dzieckiem kodeks złości, który da mu przyzwolenie na okazywanie złości, ale w sposób aprobowany przez opiekunów (bo każdy ma prawo do złości, tylko należy ją wyrażać w sposób nie krzywdzący innych). jestem też ciekawa, czy w szkole jest psycholog i jak on widzi daną sytuację. Pani Joanno, proponuję także udać się do psychologa. Dzięki temu opowie Pani ze szczegółami co się dzieje, psycholog może spotka się z dzieckiem czy poobserwuje go na terenie szkoły i będzie mógł Pani bardziej pomóc.
Jeśli podłożem zachowania syna jest brak umiejętności wychowawczych ze strony opiekunów to polecam książkę „jak mówić żeby dzieci nas słuchały; jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły”. Przyjemnie się ją czyta i można wiele praktycznych rzeczy się dowiedzieć.
Pozdrawiam i życzę powodzenia
Dorota Kalinowska