Strach przed toaletą
Mój trzy letni synek od dwóch tygodni boi się korzystać z toalety. Wstrzymuje mocz, w wypróżnianiu pomagają jedynie czopki. Powiedział, że bolał go brzuszek jak ostatni raz korzystał z toalety. Jak przekonać synka, aby nie czuł lęku przed toaletą. Proszę o pomoc.
Pytanie przysłała pani Patrycja

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Patrycjo,
Ta opisana przez Panią trudność jest dość powszechna u dzieci 3-letnich. Związana jest z etapem rozwoju i wykształcaniem się odrębności Ja. Dziecko wstrzymuje mocz i kupkę, a Pani naleganie aby się załatwił oraz omawianie na forum rodziny tego problemu powoduje dalsze wstrzymywanie. To co mogę Pani polecić to zachowanie spokoju. Proszę dać dziecku swobodę i wparcie, i pozostawić temat wypróżniania. Proszę także porzucić czopki na rzecz soku śliwkowego, ruchu na świeżym powietrzu, musli oraz w ogóle lekkostrawnej diety. Ważne jest także, aby dziecko czuło iż jego lęki są traktowane poważnie, nie bagatelizowane. Okazanie dziecku zrozumienia z pewnością też pomoże.
Pani Patrycjo, będę trzymała kciuki za Panią, choć wiem że dla rodzica jest to bardzo trudna sytuacja: udawanie, że nic się nie dzieje, czy moje dziecko jest zdrowe itp.
Życzę powodzenia i czekam na dobre wieści
Pozdrawiam
Dorota Kalinowska