Czy jest się czym martwić?
Witam,
jestem mama 2,5 rocznej Zuzki. Córka mając rok poszła do angielskiego przedszkola (oboje z mężem mówimy po polsku) i od tego czasu mała przestała mówić, znaczy się mówi 'mummy', "daddy", liczy po polsku i angielsku do 9, powie "chodź' czy "pić'. Bardzo dobrze zna melodie z rymowanek. Jest bardzo aktywna fizycznie, ale martwi mnie, że nie mówi do mnie, np. 'mama chodź", czy 'daj pic" tylko weźmie za rękę. Co mogę dla niej zrobić? Wie, jak "robią" zwierzątka, ale ich nie nazywa.
Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
naturalnie, że powinna Pani się martwić, bo właśnie zaczął się u córki proces opóźniania rozwoju mowy (w obu językach). Jeśli Zuzia nie musi chodzić do przedszkola, to przez ten rok mogłaby Pani intensywnie popracować nad językiem polskim, który jest niezbędną bazą do uczenia się języka angielskiego.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na  stronie  www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Warto także rozpocząć program słuchania wypowiedzi językowych z użyciem programu Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska