Dwujęzyczne dziecko słabo mówi i nie chce skupić się na nauce
Witam Pani Profesor,
moja córka ma obecnie 3 latka. Od 7 miesiąca życia mieszka w Anglii. W wieku 2 lat poszła do angielskiego żłobka. Nic wtedy nie mówiła, jedynie pojedyncze wyrazy. W przedszkolu nauczyła się mówić więcej, ale po angielsku. Mąż mówił do niej po polsku, ja po angielsku. Chodziła do żłobka około 5 miesięcy.Po tym czasie przestaliśmy ją tam prowadzić, ja pracowałam w domu. Faktem jest, że poświęcałam jej mało czasu, dziecko oglądało dużo bajek - muszę się do tego przyznać. W tym momencie mała znowu chodzi do przedszkola 3 dni w tygodniu, ale jest tam dużo polskich dzieci, które nie mówią po angielsku. Martwi mnie to, że w porównaniu z polskimi rówieśnikami moja mówi bardzo mało, dwa wyrazy w zdaniu czasem trzy. Niektóre rzeczy nazywa po polsku inne po angielsku. Nigdy nie słyszałam całego zdania po angielsku, choć w przedszkolu, tym pierwszym mówili, że wypowiada krótkie zdania. Pracuję z nią, nie ogląda bajek, ale ciężko jej się skupić na nauce. Może za bardzo ją naciskam i złe to robię, ale po chwili nauki ucieka i woli się bawić. Nie umie odpowiadać zdaniami na pytania, jakby nie rozumiała co do niej mówię. Kiedy zadaję proste pytania, czy jest głodna albo czy chce spać rozumie i odpowiada logicznie, tak albo nie lub wypowiada krótkie zdanie typu nie chcę spać. Nie rozumie zdań typu: jak było w przedszkolu albo czy ci się podobało. Nie ma innych problemów rozwojowych. Co robić, jak z nią pracować, w jakim języku mówić?
Marcelina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marcelino,
nie wiem dlaczego mówiła Pani do swojego dziecka w języku angielskim? Właśnie wtedy zaczęły powstawać pierwsze problemy dziecka. Matka powinna mówić do dziecka w języku swojego serca, a to zawsze oznacza język etniczny. Właśnie wróciłam z Dublina z konferencji poświęconej dwujęzyczności, wszyscy naukowcy podkreślają wagę języka etnicznego dla rozwoju języka drugiego, dla kształtowania się emocji i tożsamości dziecka. Teraz będzie Pani musiała z mozołem odrabiać straty, także te spowodowane nadmierną stymulacją wysokimi technologiami.
W Anglii jest jeden ośrodek pracujący metodą krakowską  w Luton (tel. 07436564107).
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na  stronie  www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po ćwiczeniach słuchowych czytamy razem z dzieckiem książeczki z Serii "Kocham czytać" (www.we.pl), układamy obrazki ilustrujące samogłoski ("Samogłoski" - www.konferencje-logopedyczne.pl), bawimy się w grę "Gdzie jest A? itp.
Byłoby dobrze zobaczyć JAK prowadzić stymulację dziecka, dlatego zachęcam do wizyty w Luton lub w Polsce u terapeutów metody krakowskiej, można ich znaleźć na stronie: www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska