Dwujęzyczność a czytanie książeczek
Witam serdecznie!
Córka ma 5 miesięcy. Moim językiem etnicznym jest język rosyjski. Do córki
mówię tylko po rosyjsku. Mąż jest Polakiem i mówi po polsku. Czy mogę czytać książki (bajki) córce po polsku? Czy tylko w języku, w którym z nią
rozmawiam? Taisia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Taisio,
nie może Pani czytać w języku polskim, Pani akcent nie pozwoli dziecku rozgraniczyć obu języków. Dwujęzyczność jest bardzo ważna i wspomaga rozwój intelektualny dziecka, ale tylko wówczas, gdy będzie Państwo konsekwentnie wprowadzać metodę OPOL (jedna osoba jeden język).
Proszę poszukać książeczek w języku rosyjskim, z pewnością jest tłumaczenie wierszy Tuwima czy Brzechwy na język rosyjski. To byłoby cudowne doświadczenia dla dziecka i radość dla Pani. Proszę pamiętać, że tylko wówczas, gdy mówimy w języku etnicznym, w języku naszego serca przekazujemy dziecku pełnię uczuć i emocji.
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska