2,5 letnie dziecko nie chce mowic
Witam ,
Moja córka ma 2 lata i 4 miesiące jest wcześniakiem i zastanawiam się
czy powinnam się martwic bo nie chce mówić.C o dziwne z tata próbuję tz
powie podaj mi to i inne cale zdania z dziećmi próbuje mówić po angielsku a
tak mówi tylko po swojemu niezrozumiale słowa np do mnie nie mówi wcale,
za to potrafi dokładnie pokazać co chce. Dodam ze chodzić tez zaczęła późno
bo ok 20 miesiąca i ze mała jest perfekcjonistka robi cos jak jej wychodzi
idealnie tak było z chodzeniem. Choć nikt z rodziny nie jest perfekcjonista.
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko, choć Pani o tym nie pisze domyślam się, ze
mieszka Pani za granicą, skoro Córka mówi w języku angielskim do
rówieśników. Nie wiem czy tata jest także Polakiem, bo to ma ogromny
wpływ na rozwój mowy,
Jeśli jesteście rodziną emigrantów za granicą dziecko powinno najpierw
opanować język etniczny, a dopiero potem drugi, który i tak stanie się
funkcjonalnie pierwszym. Natomiast jeżeli tata jest użytkownikiem
języka angielskiego dziecko musi uczyć się obu języków równolegle.
Dwuletnie dziecko powinno już mówić około 270 słów i łączyć je w
zdania gramatycznie poprawne. Brak języka ma zasadniczy wpływ na
dalszy rozwój intelektualny dziecka.
Brak kontaktu z Panią i znacznie opóźniony rozwój motoryczny mogą
wskazywać na inne poważne zaburzenia rozwojowe i nie powinna Pani tego
lekceważyć.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska