Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Moja 3,5 letnia córka nie mówi

Moja córka ma dokładnie 3 lata i 5 miesięcy. Nie mówi praktycznie w ogóle. Pojedyncze sylaby: Ma - ma, ta - ta, ba - ba. Rok temu po tomografii i EEG było podejrzenie uszkodzenia kory mózgowej - prawa strona, tydzień temu udało nam się w końcu wykonać rezonans magnetyczny w którym zdiagnozowano "wada rozwojowa mózgu w postaci rozlanej uogólnionej pachygyrii obu półkuli mózgu - kora mózgowa pogrubiała do 23 mm, bardzo mała ilość znacznie spłaszczonych zakrętów kory mózgowej, zmiany o największym nasileniu w przednich częściach mózgowia." Nikt nie chce nam powiedzieć, jakie są szanse, żeby nasz skarb zaczął mówić. Neurolog mówi, że może mówić albo nie... Jak możemy pomóc naszej córeczce.
Maja uczęszcza do przedszkola ma nauczyciela wspomagającego oraz kształcenie specjalistyczne. Logopedię dwa razy w tygodniu... Proszę o pomoc. Jesteśmy gotowi zrobić wszystko, żeby pomóc mówić naszej córce. Poza tym Maja rozwija się bardzo dobrze, wszystko rozumie, dobrze
kojarzy, dobrze zapamiętuje... Lekarze są mocno zdziwieni że z tak dużym
uszkodzeniem kory mózgowej ona tak dobrze się rozwija.
Krzysztof
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Panie Krzysztofie,

Konieczna jest przede wszystkim intensywna stymulacja rozwoju i dokładna diagnoza funkcji poznawczych oraz poziomu ukształtowania się dominacji stronnej. Proszę tak szybko, jak to tylko możliwe rozpocząć stymulację programem słuchowym "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Jeżeli córeczka po dwóch miesiącach stosowania programu słuchowego nie będzie powtarzać, pozostaje jeszcze bardzo skuteczne Manualne Torowania Głosek, ale to potrafi zrobić tylko kilka osób w Polsce. Autorką metody jest Elżbieta Wianecka z Krakowa. Wiele dzieci dzięki tej metodzie nauczyło się mówić, a to w znacznym
stopniu zmienia funkcjonowanie dziecka. Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: terapia, stymulacja, mowa, logopedia

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć