Bardzo nerwowy synek
Witam!
Jestem mamą 2-letniego synka. Od około pół roku moje dziecko jest strasznie nerwowe, oczywiście udałam się do pediatry opisując wszystkie sytuacje, jakie mają miejsce w domu, jednak uznała, że to nic poważnego - kwestia wychowania, że robię wszystko, co on che. Jednak ja nie zgadzam się z opinią pani doktor. Wręcz staram się robić tak, aby wiedział co wolno, a czego nie. W ciągu dnia nie mam specjalnego problemu, ponieważ kiedy zrobi coś z premedytacją, po złości np. gdy kilka razy rozlewa picie na podłogę wie, że dostanie karę zazwyczaj sadzam go w osobnym pokoju do łóżeczka, gdyż wiem ,że nie zrobi sobie krzywdy. Z reguły wtedy występuje u niego płacz. Jednak najgorsze momenty nastają w nocy, kiedy potrafi obudzić się z ogromnym płaczem i wpada w taką histerię, że nie jestem w stanie jej opanować,. Boje się, że coś dzieje się niedobrego. Proszę o pomoc. Jestem 20-letnią mamą, być może coś robię źle, bardzo proszę o wskazanie mi odpowiedniej drogi, w jakim kierunku mam podążać, aby sytuacja nieco się polepszyła.
Dominika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Dominiko,
Słusznie Pani się niepokoi, bo w zachowaniu Synka dostrzegam niepokojące objawy. Nie pisze Pani czy dziecko mówi, a to ważna dla mnie informacja. Jeśli nie, koniecznie trzeba rozpocząć terapię mowy. Przede wszystkim proszę całkowicie zlikwidować TV, komputer, tablet, zabawki dźwiękowe. Wieczorem może Pani dać do picia herbatkę z melisy. Jeśli dziecko w nocy płacze, proszę go zabrać do łazienki, przemyć twarz zimną wodą i poczekać aż dziecko się obudzi. Położyć do łóżeczka i poczekać aż zaśnie. Podczas dnia warto pobawić się z dzieckiem w zabawy tematyczne, ale także trochę popracować przy stoliku nad naśladowaniem wzorów (powinien naśladować linie pionowe i poziome, próbować rysować koło), kategoryzowaniem klocków wg koloru, wielkości i kształtu. Ważne jest wyciszenie dziecka przed snem, poprzez śpiewanie, czytanie rytmicznych wierszyków . Ważne są ćwiczenia manualne i i ruchy naprzemienne nóg (rowerek). Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska