18-miesięczny chłopiec nie mówi
Witam serdecznie,
Mamy problem synek skończył 18 miesięcy i niestety nie mówi. Dosłownie zdarzyło się parę razy jak powiedział nie i mama. Piesek sąsiadów nazywa się Dex, więc woła go. Zaczynamy się martwić, tym bardziej że mieszkamy w Irlandii i nie liczymy tutaj na fachową pomoc.
Rodzina twierdzi, że mały ma jeszcze czas, żeby zacząć mówić, ale ja myślę, że już powinien się komunikować. Malutki rozumie nas co mówimy, wykonuje polecenia. Synek też często wpada w histerię, rzuca wszystkim co wpadnie mu w rączki, staram się zachować spokój, ale zaczyna mnie to już przerastać.
Bardzo proszę o odpowiedź co mamy zrobić.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
Zachowania Synka są niepokojące i z pewnością należałoby przeprowadzić pogłębioną diagnozę. Może będzie Pani w Polsce, wówczas warto zapisać się na diagnozę u pani dr Marty Korendo lub u mnie. Nasz grafik koordynują panie w Centrum Metody Krakowskiej: dorota@konferencje-logopedyczne.pl. Dorota Kołodziejczyk - 514 553 534
Magdalena Gaweł 789 369 629.
Przesyłam Pani zarys programu stymulacji, która jest konieczna.
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska