Zaburzenia snu u niemowlaka
Witam,
Mam problem z zaburzeniami snu u mojego synka. Ma on teraz 8,5 msc. Od urodzenia nie spał on dobrze. Do końca 4 msc miał okropne kolki, płakał całymi dniami i często nocami. Jednak jeśli nie męczyła go kolka przesypiał noc dobrze, budząc się co 3-4h na karmienie. Im był starszy, tym mniej spał w nocy. Tzn. przebudza się on kilka od kilkanaście razy w nocy. Zaczyna jęczeć i płakać, denerwuje się. Czasem pomaga tylko wsadzenie smoczka i utulenie, a czasem się obudzi tak, że nie śpi kilka godzin w nocy. Dziecko śpi ze mną od samego początku ze względu na to, że musiałam wstawać do niego po kilkanaście razy w nocy i byłam wykończona psychicznie i fizycznie. Ale zdarzały się ok. 5-7 msc, że przesypiał całe noce bez problemu, im starszy jest tym to gorzej wygląda, Syn w ciągu dnia ma 2 drzemki po ok 1h (czasem zdarza się 30 minut bądź 1,5h). W ciągu nocy nie przesypia on więcej niż 2h jednym ciągiem, często zdarza się, że nie śpi on 3h w środku nocy. Dziecko zasypia między 19.30 a 20.
Wiktoria

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Być może mały ma problemy z florą bakteryjną w jelitach, proszę spróbować podawać probiotyk dla niemowląt np. Lacido Baby, co powinno pomóc. Jeżeli karmi Pani piersią proszę bardzo pilnować lekkostrawnej i antyalergicznej diety.
Następna rzecz to ząbkowanie. Proszę pamiętać, że zęby wychodzą długo i dzieci to odczuwają boleśnie, zwłaszcza w nocy, a rodzice nie wiedzą jeszcze o co chodzi, bo ząbki prześwitujące pod dziąsłami widać dopiero na samym finale.
8,5 miesiąca to też taki czas w rozwoju społecznym niemowlęcia, który nazywa się lękiem społecznym. Jest zupełnie naturalne, że mały może się czegoś/kogoś bardzo wystraszyć i budzić się w nocy z tego powodu. To również okres intensywnego rozwoju motorycznego. Dzieci bywają tak zafascynowane umiejętnością stania w łóżeczku, wspinania się, raczkowania, że w ogóle nie mogą spać.
W pierwszym roku życia problemy ze spaniem pojawiają się u wielu dzieci. W różnym etapie niemowlęctwa z różnych powodów - tak jak u Pani malucha bywają to kolki, a później problemy, o jakich pisałam wyżej. Wielu dzieciom i mamom pomaga wówczas wspólne spanie, gdyż dzieci czują się bezpiecznie w ramionach mamy, a mama trochę też śpi.
Za kilka miesięcy mały powinien być bardziej stabilny, bo po prostu urośnie. Wiem, że to marna pociecha w tej chwili :)
Pozdrawiam serdecznie
Agnieszka Sokołowska