Agresja u 4-latka
Witam,
Ostatnio mój syn zrobił się agresywny - krzyczy, bije, już czasem nie wiem co mam robić, czuję się bezradna. Robi wszystko na przekór, dostaje kary, np. że nie może obejrzeć bajki lub na dziesięć minut do kąta, ale to nie działa. Jak się mam zachować kiedy dziecko mnie uderzy lub się nie słucha? Dziękuję.
Mama

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Trudno mi udzielić Pani porady. Nie opisała Pani sytuacji życiowej dziecka. Trudno znaleźć powód agresji dziecka. Proszę opisać czy dziecko chodzi do przedszkola, jak tam się zachowuje. W jakich sytuacjach przejawia zachowania agresywne? Jak przebiega jego rozwój? czy mówi, bawi się naturalnie dla swojego wieku. Czy kiedykolwiek dostawało klapsy? Czy obserwowało zachowania agresywne? Na ten moment mogę jedynie doradzić przeczytanie książki: "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły." Adele Faber i Elaine Mazlish. Stosowane przez Panią kary nie są dostosowane do wieku dziecka, ja generalnie jestem przeciwniczką kar. Proszę tłumaczyć synkowi, że to co robi jest złe i tak nie wolno. Ważne żeby budować z dzieckiem ciepłe relacje, dużo się bawić, przytulać. Proszę o dodatkowe informacje na temat synka, może będę w stanie pomóc.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska