Wcześniak nie mówi
Witam,
Jestem mamą wcześniaka urodzonego w 23 tygodniu. Synek ma już prawie 2 lata, lecz jego wiek skorygowany to 19 miesięcy. Jego zachowanie i rozwój mnie niepokoi. Kiedy był mniejszy gaworzył i mówił drobne słowa jak mama, tata itp. Jednak po zaleceniu neurologa by podawać preparat Nootropil przestał mówić całkowicie. Dodam jeszcze, że syn jest strasznie drażliwy i płaczliwy. Gdy czegoś nie dostaje kładzie się na podłogę i płacze, wszystko chce wymusić. Nie skupia uwagi dłużej na jednej rzeczy. Sam nie umie się bawić, chyba że się coś z nim robi w jakiś sposób zachęci. Wolno się uczy do tej pory chodzi tylko za rączkę. Jeździmy na konsultacje do wielu specjalistów w różnych miastach (ponieważ jesteśmy z małej miejscowości), jednak nikt nic konkretnego nam nie mówi.
Basia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Basiu,
Zachowanie Synka jest bardzo niepokojące, ale postępowanie "specjalistów" martwi mnie jeszcze bardziej. Czy Pani nie przeczytała ulotki dołączonej do leku? Tego środka nie wolno podawać dzieciom do 12 roku życia.
Nie wiem, w jakiej części Polski Pani mieszka, proszę zajrzeć na stronę www.szkolakrakowska.pl i poszukać terapeuty najbliżej swego miejsca zamieszkania.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu).
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska