Stymulacja mowy u dziecka 7-miesięcznego
Dzień dobry Pani Profesor,
mój synek urodził się 1 grudnia 2014 r. (teraz ma 7 miesięcy) w 33 tygodniu ciąży o masie 1860 g, urodził się w ciężkiej zamartwicy, miał wylewy wewnątrz komorowe I i II stopnia, posocznicę. Obecnie jest rehabilitowany metodą Vojty. Jednak zastanawiałam się czy można jakoś stymulować i ćwiczyć z nim mowę. Codziennie czytam mu bajki, słuchamy również muzyki dla dzieci, ale czy są inne metody, dla tak małego dziecka?
Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
może Pani zastosować słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną). Gdyby się udało robić to w słuchawkach, było świetnie, jeśli Synek nie zaakceptuje słuchawek proszę ustawić małe głośniki, jak najbliżej i słuchać trzymając dziecko na kolanach.  Do stymulacji uwagi wzrokowej stosujemy karty - stymulacja funkcji wzrokowych niemowlęcia.(www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Na razie radze zrezygnować ze słuchania muzyki, by nie aktywować nadmiernie prawej półkuli mózgu. Ośrodki mowy znajdują się przede wszystkim w półkuli lewej.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska