Rozwój umiejętności czytania
Szanowna Pani Profesor,
Moja 4-letnia autystyczna córka niecały rok temu zaczęła pracę z książeczkami "Kocham czytać" i nie skończywszy jeszcze całej serii zaczęła czytać, nawet najdłuższe wyrazy dzieli sobie sylabowo. Problem ma jeszcze z trudniejszymi wyrazami, gdzie występują zbitki spółgłosek, polskie dwuznaki oraz z samogłoską na początku, którą próbuje przestawić za spółgłoskę (np. APTEKA czyta PATEKA ).
Chciałam wyrazić wdzięczność za tak wspaniałe narzędzie do wspierania rozwoju dziecka i zachęcić rodziców do pracy, bo efekty dodają skrzydeł :)
Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu z samogłoską na początku oraz propozycje książeczek do dalszego czytania.
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
Bardzo dziękuję za list. Przykro mi, że Pani tak długo czeka na odpowiedź, ale w ciągu ostatnich dwóch tygodni byłam we Francji i Holandii. Dzieci dwujęzyczne potrzebują takiej samej pomocy jak wszystkie inne z zaburzeniami komunikacji językowej.
Cieszę się, że tak szybko odniosła Pani sukces. To naturalne, że dzieciom zdarzają się pomyłki opisane przez Panią. Ćwiczymy czytanie sylab otwartych i zamkniętych w zabawie. Mogą to być "Sylaby inaczej" albo "Piotrusie sylabowe".
Jeśli córeczka już tak dobrze sobie radzi może Pani skorzystać z pomocy "Moje sylabki" cz. 4 i 5, a potem z tekstów przygotowanych przez dr Orłowską-Popek "Czytanie ze zrozumieniem dla dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej" - te pomoce znajdzie Pani na stronie www.wir-wydawnictwo.com.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska