Jak pomóc niesłyszącej 3-latce?
Dzień dobry,
Mam 3-letnią córkę niesłyszącą od urodzenia (UP 90db, aparat słuchowy UL bez odpowiedzi, implant ślimakowy). Jagoda ma korzyści z aparatu słuchowego, ale nie słyszy sz, s, ś. W obecnej chwili rozwija się w ocenie logopedycznej w górnej granicy normy. Mam obawy co do dalszego rozwoju umiejętności czytania i pisania przez córkę. Korzystamy z serii "Kocham czytać", ale kiepsko nam idzie, bo Jagoda nie kojarzy sylab. Książeczkę czyta dobrze, bo idealnie zapamiętuje obrazki. Gdy stosuję same sylaby to zgaduje. Jak mogę jeszcze jej pomóc, czy to co opisałam jest niepokojące? Dodam, że pierwsze proste wierszyki mówiła jak miała 1,5 roku, obecnie buduje zdania 4-5 wyrazowe, nie zawsze poprawne.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
Dla przetwarzania języka najważniejszy jest odbiór przez ucho prawe, implant na lewe ucho pozwoli Córeczce odbierać melodie mowy, akcent i wszystkie dźwięki niewerbalne, ale przetwarzanie języka dokonuje się w lewej korze mózgowej, do której sygnały dochodzą z ucha lewego. Nie dziwi mnie, że dziecko trzyletnie wykorzystuje pamięć obrazków do łączenia sylab ze znaczeniem, to jest naturalne. Nie wiem jak długo już Pani uczy czytania sylab, ale to musi potrwać. Naszym celem jest opanowanie przez dziecko umiejętności odczytywania sylabami prostych wyrazów i zdań około czwartego roku życia. Czasem, jeśli dziecko jest lewooczne, to trwa dłużej. Dlatego ważne są ćwiczenia lewopółkulowe (układanie klocków wg wzoru, szeregi, sekwencje i pamięć sekwencyjna). Pomoce do ćwiczeń znajdzie Pani na stronach www.konferencje-logopedyczne.pl. www.arson.plwww.wir-wydawnictwo.com.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska