Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Mowa i brak samodzielności

Dzień dobry,
Mam kilka większych problemów z moim 3-letnim synem. Pierwszy z nich to taki, że nie mówi... Pojedyncze wyrazy: mama, tata, baba, tyle że nie używa tych zwrotów w stosunku do poszczególnych osób, jedynie powtórzy albo wskaże palcem kto jest kim. Drugi problem dotyczy samodzielności... W ogóle nie chce używać widelca, łyżki czy nożyka, jedynie pije z kubka, a najbardziej irytuje mnie to, że na placu zabaw nie potrafi sam wejść do piaskownicy, bo czeka aż mu pomogę :/ Nawet na zjeżdżalnię boi się wejść... Trzeci problem jest taki i On dotyczy go już od ok. 2 lat, że syn jak się cieszy lub czym ekscytuje to siedząc ciągle macha nogami, a stojąc jakby dygocze całym ciałem. Trochę jest to nieprzyjemne, szczególnie kiedy inni się temu przyglądają, nie umiem go tego oduczyć. Jestem z okolicy Częstochowy. Czy jest tu jakiś dobry psycholog?

Agnieszka
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Agnieszko,

Brak mowy wieku trzech lat to poważny problem rozwojowy. Jeżeli jeszcze obserwuje Pani inne niepokojące objawy radzę udać sie do doświadczonego neurologa dziecięcego (polecam dr n. med Beatę Kazek w Katowicach).
Powinna Pani rozpocząć  natychmiastową, systemową, całościową intensywną terapię prowadzoną w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe opisane są w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). 
    
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć