Opóźniony rozwój mowy
Witam,
Moja córka chodzi od roku do przedszkola, dziś dostałam opinię logopedy, w której jest napisane, że córka ma opóźniony rozwój mowy. Jestem w dużym szoku, bo ona mówi wszystko, dużo i szybko. Nie wymawia tylko literki r i l. Córka ma niecałe 4 lata. Mówi całymi zdaniami, nazywa wszystkie przedmioty. Jest tam napisane, że wskazana terapia logopedyczna, proszę o radę co dalej.
Dziękuję.
Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
Czteroletnie dziecko nie musi wypowiadać prawidłowo
głoski "r", ale powinno już realizować głoskę "l". Pewnie z tego względu
logopeda napisał opóźniony rozwój mowy. Biorąc pod uwagę normy rozwojowe
logopeda miał rację. To dobrze, że w przedszkolu przeprowadzone zostały
takie badania. Ma Pani teraz cały rok, by poćwiczyć uniesienie czubka
języka do wałka dziąsłowego, tak by dziecko rozpoczęło edukację w grupie
pięciolatków już z prawidłową wymową tej dziąsłowej głoski. Głoska "l"
jest podstawą do pojawienia się głoski "r". Jeśli Córeczka jeszcze
nie wypowiada głosek "sz", "ż", "cz", "dż" to warto poćwiczyć z
programem słuchowym "Trudne głoski" (www.arson.pl). To tylko jedna
płytka w cenie 25 zł, a pozwala dość szybko, w domowych warunkach
prowadzić ćwiczenia logopedyczne. Proszę pamiętać, że warunkiem
skuteczności jest słuchanie w słuchawkach.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska