Jak reagować na złość 4-latka
Witam,
Mój czteroletni syn od pewnego czasu zrobił się bardzo nerwowy, swoją złość pokazuje najczęściej gdy wieża z klocków spada lub samochód za wolno jedzie. W czasie napadu takiej złości zaczyna demolować zbudowaną wieżę i wpada w szał, rzuca wszystkim i zaczyna mnie bić. Gdy moja słowna interwencja nie pomaga, a czasami wręcz potęguje złość, przytrzymuję go i proszę o uspokojenie albo wychodzę i nie reaguję. On wtedy zaczyna przeraźliwie płakać, przychodzi do mnie, przeprasza i prosi o przytulenie. Proszę o pomoc! Takie zachowanie zdarza się przynajmniej raz dziennie. Nie wiem jak postępować. Dodam tylko, że 3 miesiące temu urodziłam córeczkę. Syn w stosunku do siostry jest dobry i widać, że ją kocha.
Ela

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Ważne by nazywać emocje przeżywane przez synka np. "Widzę, że się
złościsz coś ci nie wychodzi. Chcesz bym Ci pomogła?". Słuszną reakcją
na agresję jest wypowiedzenie dezaprobaty oraz odsunięcie się od
dziecka - co też Pani robi. Jeśli synek przychodzi płacząc i przeprasza
to jest ok. Można go przytulić i uspokoić. Nie rozpamiętujmy trudnego
zachowania dziecka, przeprosił i sprawa zakończona. Synek jest jeszcze
mały i nie panuje nad emocjami. Pojawienie się siostry na pewno jest
czasem kryzysu u rodzeństwa. Często obserwuje się występowanie regresu w
zachowaniu. Warto w miarę możliwości poświęcać synkowi dużo czasu.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska