Irytacja i nadpobudliwość
Moja córka 5 lat bardzo lubi rysować i bawić się na podwórku. Dobrze się uczy, w domu trzeba powtarzać po 5 razy "nie skacz po łóżku", "nie popychaj brata". Bardzo szybko się irytuje i zaczyna płakać, siadam, pytam co się dzieje, co się stało zawsze słyszę jedną odpowiedź: "nie wiem" i płacz. Oboje są zazdrośni jak córka siedzi na kolanach, syn chce też i się zaczyna kto ma mieć mamę.
Syn 3.5 lat jest bardzo ruchliwy, rzuca zabawkami i bije się z siostrą - zazwyczaj on zaczepia. Ciężko mi pogodzić jedno i drugie.
Jestem samotną matką, pracuję, kiedy dzieci są w szkołach żeby mieć jak najwięcej czasu razem. Ojca widza co 2 tyg. Cieszą się jak idą do niego, ale też cieszą się, że jedziemy do domu. Nie pytają o niego, nie dzwonią do siebie.
Jak rozmawiać z córką? Jak uspokoić syna? Co zrobić żeby nie bili się?
Proszę o poradę.
Aga

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Sytuacja życiowa Pani i dzieci jest bardzo złożona. Labilność emocjonalna, wybuchowość, zmienność nastroju córki stanowi jej reakcję na sytuacje, które ją przerastają. Proszę jednak nie spodziewać się, że będzie umiała nazwać swoje emocje, odpowiadając jasno na pytania: "Co się stało?" Dzieci bardzo często nie umieją wyjaśnić powodów swoich irytacji, nerwowości, są zbyt małe by mieć taką samoświadomość.
Brak bliskiej więzi z tatą, objawiający się niemanifestowaniem tęsknoty, nieproszeniem o częstszy kontakt nie oznacza, że dzieci poradziły sobie z  rozstaniem się rodziców. Przyjęcie takiego faktu do wiadomości, pozorne zrozumienie nie ma nic wspólnego z przepracowaniem przeżyć emocjonalnych.
Dodatkowo Pani musi sama mierzyć się z codziennością zawodową, domową i byciem najlepszą mamą pod słońcem.
Ze sposobu, w jaki Pani piszę nie wątpię, że da Pani sobie ze wszystkim radę wraz ze swoimi maluchami.
By było łatwiej polecam do refleksyjnego przeczytania kilka książek, w których nie ma wydumanych teorii, lecz wielka prawda o życiu, mądrym kochaniu i rozumieniu dzieci:
1. Thomas Gordon, Wychowanie bez porażek.
2. Adele Faber, Elaine Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.
3. Wojciech Eichelberger i in., Dobre rozmowy, które powinny się odbyć w każdym domu.
4. Wojciech Eichelebrger i in., Dobra miłość. Co robić, by nasze dzieci miały udane życie.
5. Ronald Mah, Łatwe sposoby na trudne dziecko.
Trzymam za Panią kciuki i serdecznie pozdrawiam!
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk