Dziecko 2,5 roku otwiera buzie
Mój synek w trakcie zabawy otwiera szeroko buzię jak się na czymś skupia, również także jak się cieszy, podskakuje i macha rączkami, nie mówi, choć wydaje się, że chce, tłumaczy po swojemu, jak nie rozumiemy, to się denerwuje krzyczy. Pcha język między zęby, zgrzyta zębami.
Mówi tylko mama, tata, baba, cici-kot, auł-pies, brr-pojazdy, bop-bob z bajki, nie, tak, nie chce powtarzać, rozumie wszystkie polecenia, układa puzzle, klocki, tańczy, śpiewa po swojemu, jeździ na rowerku biegowym. Urodził się przez CC, ciąża prawidłowa. Dodam, że mąż też tak otwierał buzię jak był mały, ale problemów z wymową nie miał. Jak mogę pomóc synkowi w rozwoju mowy? U nas logopedzi przyjmują dopiero po 3 roku życia.
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Otwieranie buzi nie jest problemem, ale brak języka tak. Należy pamiętać, że brak mowy, to zawsze braki w rozwoju myślenia abstrakcyjnego.
Logopedzi pracujący metodą krakowską prowadzą terapię nawet 6-miesięcznych dzieci. Proszę nie czekać już ani jednego dnia.
Proszę sprawdzić czy Synek potrafi naśladować wzory z klocków ("Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl) ponieważ układanie puzzli nie jest stymulujące, można je układać metodą prób i błędów, wiele dzieci nawet nie wie, co jest na obrazku.
Zachęcam do pracy w domu z wykorzystaniem programów:
1. "Słucham i uczę się mówić" -  "Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl. WARUNEK: dziecko musi słuchać w słuchawkach.
2. "Kocham czytać" - na początek zeszyty od 1-5 (www.we.pl).
Warto skorzystać raz w tygodniu z pomocy terapeuty. Znajdzie ich Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl, jeśli to będzie niemożliwe proszę przeznaczyć 60 minut dziennie na pracę przy stoliku wg programu metody krakowskiej. Wszystkie ćwiczenia opisałam w książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska