Zamiast r - rl
Witam,
Jestem mamą sześcioletniej Zosi, z którą od ok roku uczęszczam do logopedy. Początkowo ćwiczyliśmy głoski sz, ż, cz, dż, które można powiedzieć, że zostały opanowane bardzo szybko. Teraz ćwiczymy głoskę r. Zosia potrafi ją już powiedzieć w izolacji, jednak gdy chce powiedzieć jakiś wyraz to już nie wychodzi jej i się bardzo denerwuje. Zamiast "r" jest "rl" np. "rok" Zosia mówi "rlok". Czy to minie? Jak mam ćwiczyć w domu, żeby córka mówiła poprawnie, bo logopeda nie daje nam żadnych wskazówek tylko mówi, że jej to przejdzie jak sobie poćwiczy. Proszę o pomoc.
Lucyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Lucyno,
Logopeda powinien ZAWSZE przekazywać wskazówki do ćwiczeń w domu. Aby Zosia opanowała wymowę głoski "r" musi ćwiczyć codziennie przynajmniej 15-20 minut. Proszę zastosować program "Trudne głoski" - www.arson.pl.
Ważne by wytłumaczyć Zosi, że najpierw słychać właśnie "rl", a potem język "nauczy się", że drży na wałku dziąsłowym i słychać już tylko "r". Warto codziennie, 3-4 x po 2 minuty powtarzać wyrazy ułatwiające pojawienie się pełnego brzmienie głoski, np.: drewno, drugi, drewniany, droga, drabina. To można robić podczas spaceru, kąpieli, ubierania się itp.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska