Gryzienie rączek
Witam serdecznie,
Mam kłopot z moim 22-miesięcznym synkiem. Kiedy tylko się zdenerwuje podczas zabawy bądź, kiedy tylko czegoś mu się zabroni gryzie sobie rączki. Nie pozwalam mu tego robić i od razu zabieram mu rączki od buzi, ale to nie pomaga. Proszę o poradę.
Katarzyna

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Troszkę mało mam informacji na temat funkcjonowania synka w innych
sytuacjach. Czy jest dzieckiem impulsywnym czy raczej spokojnym. Jak się
bawi. Jak wyglądają jego relacje z dorosłymi. Zachowania autoagresywne
mogą świadczyć o chęci zwrócenia na sobie uwagi dorosłego. Być może
synek doświadczył sytuacji, kiedy w reakcji na gryzienie przez niego rączki ustępowano mu. Jeśli tak to nauczył się, że jest to dobry sposób na przerwanie niekomfortowej sytuacji. Jeśli zawsze byliście Państwo wobec niego konsekwentni to może być tak, że synek nie radzi sobie emocjonalnie i łatwiej mu znieść ból od sytuacji, kiedy ktoś mu czegoś zabrania. Synek jest jeszcze malutki. Proszę się przyjrzeć czy nie za często stawiacie mu Państwo granice. To również może być powodem zachowań autoagresywnych. W przypadku tak małego dziecka czasem lepiej odwrócić uwagę lub ograniczyć sytuacje sprzyjające psoceniu np. jeśli
dziecko kilkakrotnie w ciągu dnia rzuca pilotem to lepiej odkładać pilota w niedostępne miejsce.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska