Sen 9-latka
Witam,
Mój syn ma 9 lat i chodzi do 4 klasy, od jakiegoś czasu ma problemy ze snem. Jak zbliża się pora do spania płacze i mówi, że on wie, że nie zaśnie. Wtedy pytam dlaczego tak sądzi? Odpowiada, że on wie. Czasami bywa, że obudzi się w nocy i włącza telewizor i ogląda bajki tak cicho żebyśmy nie słyszeli. Tłumaczy to tym, że nie może zasnąć. Kiedyś w nocy nie spał i rano miał problemy ze wstaniem do szkoły, kiedy wrócił ze szkoły po południu to położył się (bo w nocy nie spał) i tak mocno zasnął, że ja i mąż nie mogliśmy wejść do domu, dobijaliśmy się ponad 30 minut, po czym mąż musiał wybić okno (mieszkamy na parterze), bo myśleliśmy, że coś się stało. Nie przypuszczaliśmy, że może tak mocno spać. Problemów z nauką nie ma, chodź jest strasznym leniem i trzeba go gonić. Nie wiem czym jest to spowodowane? Staramy się aby on i młodszy syn (5 lat) mieli wszystko, nie wymagam od niego za dużo. Myślałam, że może ta jego bezsenność może być objawami początkującej cukrzycy (teściowa ma), ale badałam mu jakiś czas i wszystko było ok. Jestem bardzo zdenerwowana tym, że nie może on zasnąć. Nie wiem co mam robić! Czy iść z nim do jakiegoś lekarza?
Proszę o radę co mam robić!
Dziękuję i Pozdrawiam
Marta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Proszę porozmawiać z synem, czy wydarzyło się coś, czego zaczął się bać: może coś obejrzał w tv, ktoś coś opowiedział, zaczął bać się cieni, nocy itp. ... co przeraziło go tak, że kiedyś nie mógł zasnąć, a potem już co wieczór on "wiedział", że nie zaśnie. Dzieciom dosyć łatwo przychodzi wmówienie sobie samym przekonania, że czegoś na pewno nie potrafią. Państwa zadanie to udowodnić mu (a nie tylko powiedzieć), że tak nie jest, że jest wiele sposobów, które sprawią, że będzie dobrze spał. Trzeba podkreślić, że spać musi, bo to jest niezbędna dla zdrowia i dobrej nauki w szkole i w związku z tym nie ma co rozmawiać o tym, czy on będzie spał, czy nie tylko jak to zrobić, by mógł spać spokojnie.
Możliwości jest dużo, proszę może wypróbować takie:
1. spanie z rodzicami przez całą noc (jak się wyciszy, stopniowo można rezygnować, całość do 2 tygodni mniej więcej powinna trwać)
2. lampka z maleńkim światłem w pokoju
3. zasady zasypiania: liczę do 10 w tym czasie układasz się wygodnie, otulam Cię kołderką, a jak powiem już 10, to nie wolno już otwierać oczu, ruszać rękami ani nogami, otwierać buzi i mówić. Potem zaczynasz słuchać swojego spokojnego oddechu i za 3 minuty śpisz. A ja tu cały czas jestem....
Absolutnie trzeba zachować spokój i wytrwać konsekwentnie w podjętych zasadach. Mały ma być w łóżku o określonej porze - w jego wieku 21. będzie dobra (ale bez krzyku, spokojnie choćby nie wiem jak płakał), mama albo tata przy nim są i zasypia wg ustalonych zasad - bo o tym wszystkim, co pisałam wcześniej trzeba go pouczyć: Masz problem z zasypianiem, chcemy Ci pomóc, oto sposób - będziemy robić taki i tak, dziś zaczynamy, więc kąp się, ubieraj piżamę, a za jakiś czas znów będziesz umiał dobrze zasypiać.
Na pewno nie uda się tak gładko i od razu, on będzie próbował ile się da wynegocjować. Oglądanie bajek po nocy jest wykluczone, jeśli się obudzi w nocy, trudno jedyne, co może zrobić, to przytulić się do mamy, zamknąć oczy i czekać aż sen wróci.
Wiem, że zaproponowany tu sposób to obciążenie dla Państwa i wysiłek, ale przy zachowaniu konsekwencji i spokoju efekt powinien przyjść dość szybko.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk