Kłamstwa i kradzież 5-latki
Witam!
Mam problem z córką 5-letnią, która od kilku tygodni kradnie drobiazgi w domu i chowa, a gdy się znajdują kłamie, wymyśla historie, mimo kilku rozmów wyjaśniających, że tak nie wolno, że powinna mówić prawdę i nie wolno kraść, sytuacja wciąż się powtarza. Ostatnio ukradła koleżance z przedszkola małą maskotkę, schowała ją w kieszeni w kurtce, w domu na pytanie skąd ma maskotkę odpowiedziała kilkoma wersjami, w końcu po dłuższym wyjaśnieniu, że nie wolno kłamać i żeby się przyznała do prawdy oznajmiła, iż wzięła z szatni koleżance z grupy, bo jej się podobała! Jestem bardzo rozczarowana zachowaniem córki, nigdy nie sprawiała kłopotów wychowawczych, miła, grzeczna, zawsze umiała się dzielić z innymi, a teraz całkowity obrót w zachowaniu! Nie wiem gdzie leży błąd w wychowaniu? Czasami rozmawiamy np. przy kolacji często opowiada, że koleżanki nie chcą się z nią bawić i że albo z kolegami się bawi albo sama! Czy to może mieć wpływ na kradzieże i kłamstwa córki? Nie rozumiem dlaczego kradnie i kłamie?
Sylwia

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Większości maluchom zdarza się, że przynoszą do domu rzeczy, które do
nich nie należą. Zazwyczaj są to drobiazgi typy spinka koleżanki,
kredka, klocek. Psychologia dziecięca nie określa tego typu zachowań
jako kradzież. Z podkradaniem jest podobnie jak z kłamstwami: początkowo
dzieci nie do końca rozróżniają między swymi pragnieniami a
rzeczywistością, między tym co moje a co twoje. Uczą się zasad
panujących w świecie dorosłych. Dla nas oczywiste jest to, że kradzież
jest zła, ale spójrzmy na to z perspektywy dziecka. W przedszkolu wolno
się bawić wszystkimi zabawkami, ale ukochanego misia nie można zatrzymać
sobie na zawsze. Własnoręcznie wykonane prace można zabrać do domu – ale
błyszczącego papieru, z którego są zrobione – już nie. Maluchy często
nie rozumieją także roli pieniędzy i jeśli ściągną z kuchennego stołu
parę monet, to nie po to, aby się wzbogacić, lecz dlatego, że im się
podobają. Dzieci nie rozumieją, dlaczego niektóre przedmioty mają dużą
wartość a inne nie.
Często w takiej sytuacji rodzice reagują krzykiem i karami, mówiąc, że
to kradzież. Dziecko może na to zareagować ukrywaniem kolejnej zdobyczy,
lub okłamywaniem, bo boi się krzyku. W wielu rodzinach sprawdziły się
jasne reguły, jak zachować się w sytuacji, kiedy ma ochotę się coś
wziąć. Oto one: nie wolno brać niczyjej rzeczy bez pytania, kiedy
znajdzie się jakąś rzecz, trzeba zapytać rodziców czy można ją
zatrzymać, pieniądze nie są do zabawy, nie wolno ich brać.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak