Głośny śmiech niemowlaka
Mój synek (5 miesięcy) bardzo rzadko śmieje się na głos. Potrafi się śmiać całą buźką, oczkami, noskiem, ale bezgłośnie, czy to normalne, że nie potrafi się chichotać? Inne dźwięki wydaje "na głos".
Anna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Z mojej wiedzy wynika, że zwykle niemowlęta zaczynają się śmiać spontanicznie na głos ok. 3-4 miesiąca życia. Ale to tylko przeciętna, takie kwestie często rozwijają się indywidualnie.
Opisany przez Panią repertuar zachowań wyrażających radość synka zdaje się dobrze świadczyć o jego rozwoju społecznym, komunikacji niewerbalnej, a także o funkcjonowaniu wzrokowym. Jedyne, co przychodzi mi do głowy, to ewentualność występowania ubytku słuchu. Przypuszczam, że mały był poddany po narodzinach testowi otoemisji, który powszechnie wykonywany jest w szpitalach na oddziałach noworodkowych, ale być może warto sprawdzić ponownie słuch? Napisała Pani, że synek wydaje prawidłowo inne dźwięki - do 6 m-ca życia głużą, czyli spontanicznie wydają z siebie dźwięki, wszystkie dzieci, nawet całkowicie niesłyszące.
Pisząc to, co powyżej, niepokoję się, by Pani niepotrzebnie nie wystraszyć. Podkreślam, że to jedynie hipoteza, która może się w ogóle nie potwierdzić i mam nadzieję, że tak właśnie będzie, bo może być i tak, że ten głośny śmiech po prostu się pojawi, za kilka tygodni synek zacznie prawidłowo gaworzyć i z jego rozwojem wszystko będzie dobrze. Uważam, że warto teraz próbować, czy uda się częściej wywołać głośny śmiech podczas spontanicznych zabaw typu: a-kuku, robienie śmiesznych min czy rytmiczne podskakiwanie i śpiewanie "z dzieckiem".
Serdecznie życzę wszystkiego dobrego!
Agnieszka Sokołowska