Dwujęzyczność
Witam!
Mój synek ma 2 latka i dwa miesiące. Mieszkamy we Włoszech, mąż jest Włochem. Mówię do dziecka cały czas w języku polskim, mąż po włosku. Dziecko jest ze mną przez cały dzień w domu, z ojcem ma kontakt 2 godziny w ciągu dnia i godzinę z babcią Włoszką. Mówi bardzo mało po polsku - tylko mama, daj, tak. Po włosku ulubione słowo no! Zakupiłam książeczki "Wyrazy dźwiękonaśladowcze i samogłoski". Dziecko nie chce mieć słuchawek, ściąga je i rzadko powtarza. Umie pokazać gdzie ma nos, oko itd. Mówi jak robi pies i kot. Jestem zrozpaczona, bo naprawdę nie wiem co robić. Pediatra mnie tutaj uspokaja i mówi, że dziecko ma jeszcze czas, że jak rozumie polecenia to się nie ma czym martwić. Co mogę jeszcze zrobić? Bajki ogląda w języku polskim.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
proszę zrezygnować z bajek! Najnowsze badania wykazały, że mowy uczy się dziecko TYLKO podczas indywidualnego kontaktu z drugą osobą.
Proszę spróbować zakładać słuchawki na 2-3 minuty, by Synek się
przyzwyczaił. Proszę także skorzystać z książeczek "Kocham czytać"
(www.we.pl), motywują one dziecko do powtarzania sylab. Wówczas
dziecko stawiane jest przed zadaniem, które potrafi wykonać, a nie
czuje się zmuszane do powtarzania.
Bez względu na to, co mówi lekarz, należy pamiętać, ze dwulatek
powinien już łączyć dwa słowa. Im wcześniej dziecko zacznie budować
zdania gramatycznie poprawne, tym wcześniej będzie budowało swój
intelekt i myślenie abstrakcyjne.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska