Wprowadzenie polskiego
Proszę o pomoc. Mieszkam we Włoszech i mam syna 2 latka. Mój mąż sprzeciwiał się, bym do niego mówiła po polsku. Teraz udało mi się przekonać męża, by wprowadzić język polski do naszej rodziny. Obawiam się jednak czy nie jest za późno dla mojego synka. Tak bardzo chciałabym, by mówił po polsku... Czy w wieku 2 lat będzie możliwe nauczenie go ojczystego języka matki? czy nie zaszkodzi to jego rozwojowi psychicznemu i linguistycznemu? Proszę o pomoc. Jak mam się zachować? Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
jeśli mąż chce, by jego dziecko rozwijało się
prawidłowo intelektualnie i emocjonalnie nie ma prawa zabraniać matce
mówić do dziecka językiem miłości, czyli językiem etnicznym.
Nie rozumiem, jak można deprecjonować język osoby, którą się kocha.
Musi Pani o tym rozmawiać, bo widzę, że mąż ma problem.
Co do rozwoju, to wszystkie badania (Kanada, Australia, Europa)
pokazały, że tylko zrównoważony język (w mowie i piśmie) przynosi
intelektualne korzyści dziecku.
Budowanie tożsamości z kolei jest zależne od rozwoju emocjonalnego,
który bez języka etnicznego matki nie może się udać.
Zapraszam do przeczytania artykułu na stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl
Rady:
- program słuchowy "Słucham i uczę się mówić"- „Samogłoski i
wykrzyknienia”, „Wyrażenia dźwiękonaśladowcze” i „Sylaby i rzeczowniki” -
www.arson.pl
- program stymulujący powtarzanie sylab - "Kocham czytać" - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska