Pytanie o "Słucham i uczę się mówić"
Pani profesor
Moja córeczka (2 lata skończone w marcu) nie chce mówić. Do tej pory jedyne wyrazy których używa to: mama, tata, baba, da, tak, nie, ja, ty, tu, tam, au (auto) wykrzyknienia bam, bach, oj. Świetnie też naśladuje odgłosy zwierząt. Z mową bierną, rozumieniem tego co do niej mówimy, wykonywaniem poleceń nie ma problemów. Kontakt wzrokowy również nawiązuje. Zupełnie nie chce powtarzać wyrazów, nawet nie próbuje, uśmiecha się i tyle. Od 2 tygodni słuchamy książeczek "Słucham i uczę się mówić" mam 4 części oraz samogłoski i wykrzyknienia. Córeczka powtarza większość samogłosek i wykrzyknięć , natomiast sylab i wyrazów wcale:( Słucha chętnie, dziś padł rekord, bo wysłuchała za jednym razem 4 części i 2 razy samogłoski i wykrzyknienia. Tak więc słucha, ale nie powtarza mimo, że ja się włączam i sama powtarzam zachęcając ją do tego.
Czy takie słuchanie bez powtarzania również przynoszą efekt? Od czasu gdy słuchamy córeczka zrobiła się bardziej rozgadana "w swoim języku" i nauczyła się słów: byk, mała, jajo.
Pytanie przesłała Pani Dominika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Dominiko, słuchanie bez powtarzania też przynosi efekt, co zresztą sama Pani zauważyła, ale dobrze byłoby, by córeczka zaczęła już powtarzać. Zwykle osiągamy to poprzez włączenie książeczek "Kocham czytać". Czytamy sylaby, które są wypowiedziami osób przedstawionych na obrazkach i pytamy: "Co mówi dziewczynka? Co mówi chłopiec?" Zwykle (w 95% procentach) wszystkie dzieci powtarzają. Jeśli nie wykorzystujemy maskotkę, lakę, zwierzątko, które dziecko uczy mówić.
Bardzo dobrze, że rozpoczęła Pani intensywne ćwiczenia we właściwym czasie, bo on opanowania języka zależy dalsza droga edukacyjna dziecka.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska