Czy mój syn ma Aspergera
Witam
Synek urodził się 28grudnia 2006r, pierwszy rok w przedszkolu pani pedagog podsumowała, że syn jest ciągle nie obecny, czyli np pani woła wszystkie dzieci aby usiadły na krzesełkach, a on w tym czasie się bawi lub pani zadaje mu prace do wykonania o danej tematyce, a syn nie rozumie polecenia i maluje co innego.
Teraz jest drugi rok w przedszkolu z inną panią pedagog, zostały wykonane badania z poradni, które są następujące: słaba motoryka, percepcja, wskazane pełne badanie w poradni. Jego zachowanie w domu wydaje się całkiem normalne lecz ma czasami tak, że uwielbia wszystko co się kręci (szalik, sznurek, szarfa, a nawet pralka) był nawet czas kiedy mu to na chwilę przeszło lecz gdy w przedszkolu mierzyli szaliki, który najdłuższy to syn zaczął jednym z nich kręcić.
W domu maluje kredkami, farbami, wycina i przykleja, ale rzadko jest to moje polecenie. Jeśli się coś mu nie uda np dziura w kartce lub źle wycięte serduszko kończy się rzucaniem kartką o podłogę i płacz.
Syn nigdy nie miał problemów z mową, ma bardzo ładną wymowę, nawet trudnych wyrazów lecz gdy pani dała się mu nauczyć wierszyka to miał problemy z zapamiętaniem.
Czy może to być powodem, że jest najmłodszy w grupie!
Pytanie przesłała Pani mama Renia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Reniu,
jeśli Synek urodził się w grudniu 2006 roku to ma już  5 lat i 2 miesiące i powinien prawidłowo reagować na polecenia nauczyciela w przedszkolu. Ja zwykle odradzam jednak posyłanie grudniowych dzieci do zerówki ze swoim rocznikiem, bo są nie przygotowane emocjonalnie do słuchania i wykonywania poleceń w grupie.
Ale nie wykonuje także poleceń w domu i reaguje nadmiernie emocjonalnie na niepowodzenia.
Jednak to nie jest jedyny problem chłopca, skoro Pani podejrzewa zespół Aspergera, a poradnia sugeruje pogłębione badania.
Proszę spojrzeć na stronę www.szkolakrakowska.pl i odszukać kontakt do dr MArty Korendo, która jest specjalistą w zakresie diagnozowania i terapii zespołu Aspergera.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska